20120925

Tintin grunden för Högbergs Tankar [UPPDATERAD]

Sorry Kulturhuset och Behrang Miri men jag kan inte ställa mig bakom ert beslut att ta ut Tintin ur era hyllor. Tintin är min uppväxt och jag har trots detta blivit en god demokrat och socialdemokrat. Jag blir berörd när samhället genom sina instutioner börjar sortera kultur. Visst finns det gränser men var den går är svårt och gällande Tintin är den passerad enligt mig.

Tintin gjorde mig nyfiken på världen och förstod att den inte var så snäll som man ville. Att det fanns skurkar runt om och att det fanns goda krafter. Tintin gjorde att jag lämnade drömmen om brandman och ville bli journalist istället. Jag kom så långt som till bloggandet (men vem vet vad framtiden vill?) Jag såg inte dessa steriotyper som "goda" människor idag vill att jag ska se. För mig var de levande figurer som var mina hjältar och jag såg inte den svarta som den bild som det idag vill göras gällande. Kanske var jag unik i min uppväxt hur jag läste Tintin eller Pippi med sin far som var negerkung. För mig spelade det inte roll vad de hade för titlar eller hudfärg utan de var individer i olika situationer. Om det var för att min familj gav mig en trygg uppväxt i arbetarhemmet söder om söder i Stockholm. Det fanns inga akademiska kunskaper eller erfarenheter från att resa utanför nationens gränser. Men en god människosyn om allas lika värde fanns med mig. Tror att jag befinner mig där jag är idag för de första åren i mitt liv. Tintin gav mig nyfikenheten på att det fanns andra delar i världen. Så vad vill jag komma. Jag tror inte vi bekämpar fördomar med att slänga ut de som vi inte gillar utan att det handlar om uppväxt, uppfostran och pedagogik.

Vi kan idag media ta del av hur Kulturhuset skärper tonen i den debatt vi kunnat följa under en tid kring vad som är politiskt korrekt inom kulturen. Vi har allt från Tintin, godispåsar till Lars Wiks rondellhundar. Frågan är inte lätt men att välja den enkla förbudsvägen är inte framkomlig och lyfter inte frågan kring den faktiska problemställningen utan skjuter undan den på ett bekvämt sätt. föder dessa schabloner rasism, kvinnoförtryck eller är det andra delar i samhället. Handlar det om frågor som är för jobbiga att verkligen ta i tur med och ett slänga ut, förbud bli enkelt. Ska sägas att jag genom den mediala bilden inte fått ta del till om det finns en djupare grund bakom beslutet, men jag går på mediarapporteringen. När det gäller frågan kring rasism och genusfrågorna så delar jag Behrang Miri oro och att vi måste finna lösningar. Men tror han och gänget på Kulturhuset skjuter snett här. Är nästa steg att förbjuda gangster-rapen som förskönar mord och andra brott?

Frågan kring kultur och yttrandefrihet är inte lätta och ofta så är gränsen för mellan när yttrandefriheten övergår i förryck hårfin. Det som är ok hos den ene är ej ok hos den andre. Det som må vara bra med detta är att vi kanske kan få till en sansad debatt om var gränserna går och hur vi kan komma fram till en linje som inte förändrar sig utifrån det som för dagen är politiskt korrekt.

[UPPDATERAT]

Ser nu att Kulturhuset har backat och låter Tintin finnas kvar. Det vi nu kan hoppas är att dagens debackel kan ge en sansad diskussion kring hur vi hanterar dessa frågor. Att vi måste ta diskussionen kring genus och främlingsfientlighet och hur vi når fram med vår syn på frågorna.

Media mm: DN, Ab, Exp, Svd, SVT, Antonsson, Ulf Bjereld. SvD2, DN2, Ab2,

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt, Vimmerby