20120901

Tron på politik och sitt parti!...


Det är en helt vanlig lördag och jag ska vara med familjen och åka till Ikea. Ett Svenssonnöje på helgen. Men en läslampa till mitt hörn behövs då hustrun helt frankt flyttat på den gamla till ett annat hörn där ”den  gjorde sig bättre”… Men livet går vidare även för mig. Kan konstatera att med min läsplatta kan jag läsa lite varstans, utom just i direkt sol. Men då kan man ta en öl och den tiden verkar vara ut när de mörka molnen tar sig allt närmare...

          Ser på Facebook att mina partikamrater ska kampanja och starta upp runt om i landet. Jag passar idag. Det ska bjudas på bullar trimmas argument och finnas med då orter har sina festdagar. Gammalt klassiskt partiarbete där partierna radar upp sig med leenden och informations foldrar delas ut för att hamna i närmste, utom synhåll, papperskorg. Partiarbetet går sin gång och förändringen är inte dramatisk och frågan är om det inte är just ett av felen. Ställer man sig frågan varför man finns med, står med det röda partytältet på torget?  Vilket syfte har vi.

         Fick en kommentar om det där att lyssna på väljarna. Senaste trenden och jag är också med i den. Men kommentaren ställde frågan på sin spets. Är det inte så att vi ska leda och inte bli ledda? Är det inte så att just partierna ska stå för visionerna för framtiden. Vara förändringskraften? Vara dem som tar ut färdriktningen och låter väljarna döma av i valet? Varför är vi annars en massa partier och politiker? Det hade räckt med en frågespalt på en hemsida och tjänstemän som läste av det hela… Visst protesterade jag , men ljumt för det låg s mycket i det. Visst kan väljarna se detaljer som vi som partiet kan göra bättre, men att låta dem styra de stora stegen bli fel. När vi frågat vad de vill är det bättre skola, omsorg, mer personal, sänk skatten, höj skatten mm.  Eller så är det konkreta frågor på deras gata som leder dem.

        Partierna måste bli mer självsäkra och tro på sina idéer det är först då som man på ett seriöst sätt kan möta väljarna och få dem att tro på partiets idéer. Idag så är man emot eller för en person. Hur många gånger möter vi en väljare som säger att jag gillar ditt partis idéer om samhällsutvecklingen?

Media: DN, SvD, Ab,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby