20121011

Äntligen, eller vem fan är Mo Yan?...

Bild från Adlibris
Så hurrade världen och ännu en pristagare var utsedd. Vill börja med kritik till akademin som inte har kontrollerat att pristagaren finns tillgänglig som e-bok. Svagt i dessa tider.  Men sedan har jag inte mer att komma med då jag inte har en aning om pristagaren.

            Ska nog köpa mig ett par nya svarta jeans och kanske läsa lite Tranströmer (finns som e-bok). Den stora frågan för dagen verkar handla om Mo Yans relation med kommunistpartiet och om ve som egentligen som fått priset. Känns som en psydodiskussion även om Nobel-priset de senaste tiden blivit allt mer politiserat och då särskilt fredspriset. Jan Myrdal är tydlig "Jag är övertygad om att Kina ser det här som en upprättelse. Nobelpriset är en svensk statlig politisk angelägenhet, det är bara vi som inte ser det så, säger han" Har som sagt svårt att uttala mig om den nuvarande pristagaren och om den omvält världen eller ej. Tydligen om jag förstod en intervju så var han trotsig inom den gräns som kommunistpartiet i Kina satt upp. Kan vara en klok strategi och det är möjligt att den kan vara effektivare än de öppna konflikter som inte verkar lyckas i den utsträckning som vi hoppas på. Möjligen är det kombinationen som är det vinnande konceptet. Noterar att även Handelsministern indirekt politiserar priset med konstatera att det är bra för handelsrelationerna att Mo Yan inte är en dissident...

          Men nu tar jag på mig och går ut i hösten och njuter av färgerna som slår emot mig och den bistra blåsten som påminner mig om att hösten och vintern är i antågande. Ser hur jag minskar och byxornas spänst mot magen har avtagit. Kan skylla på byxorna, maten eller promenaden som jag tar. Men de säckar och bältets hål är på upphällningen. Det kostar på att tappa vikt. Funderar på om det är mer rationellt att söka reda på den ingen än att förnya garderoben... Ulf Lundell sjunger om moderaterna. Solen skiner inte så jag bestämmer mig för att lämna solglasögonen hemma. Risken för att jag bländar mig själv är minimal idag och skulle så vara fallet, får jag risken ta. Det är svårt med min ödmjukhet påtala min glans... Och Mo Yan är nu nobelpristagare...

Lästips i efterdyningarna: Patrik Lundberg om Yo man...
Media mm: Ab, Ab,  Exp, Exp2SvD, DN, DN2SVT, SR, GP, Kulturbloggen.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,