20121008

Torkar mina tårar utan handskar...

Har precis läst ut Jonas Gardells bok "torka aldrig tårar utan handskar" en bok som tog mig tillbaka till min ungdom. Kände igen mitt eget sökande efter kärleken och mina första år i SSU. Min första kända kontakt med homosexuella.

         Jonas Gardell har skrivit en fantastisk bok som bara gör mig förbannad på en punkt och det är att jag måste vänta på nästa bok. Boken påminner lite kring de första böckerna som han skrev i språket. Ett språk som flyter på. Det finns en följsamhet som gör att man tar sig sida för sida utan att kunna lägga ifrån sig boken.

          Min kontakt med Jonas Gardell fick jag i SSU-Farsta där min ordförande och kassör var homosexuella och man möte en annan värld än den som jag var uppvuxen med. Jag köpte Jonas Gardells första bok och den står fortfarande i bokhyllan med de andra böckerna. Såg han show som visades på TV med Kim. Det var bland de första stand-up som jag såg. Vi bjöd in honom för att prata om sin nya bok i vår SSU-lokal. Han var närvarande för oss unga SSUare oavsett sexuell läggning. Hans böcker speglade vår sökande tonåringstid och alla vi kunde känna igen sig på ett eller annat sätt. Nu är han folklig och jag vet inte vad jag tycker men så är jag det också.. En av folket, upproret är sedan länge borta och kombin står på gården...

           Den nya boken som nu också går på TV är en stark skildring av de åttiotal som jag växte upp i. Men samtidigt en värld som var så långt borta från min. Boken är stark och kombinerar uppbrottet från hemmet med klivet in i vuxenlivet på ett smärtsamt sätt som gör att man inte längtar eller som nu är glad att man överlevde det. "Det gör ont när knoppar brister" skrev Karin Boye och så var det verkligen. Att inte passa in klä sig annorlunda inte vara den tuffa killen som meckade med moppen... Svarta kläder och kajal en blandning av Robert Smith och Thåström skred jag fram på gatorna.

          Många har skrivit det och jag faller in. Det är ett samtids dokument över åttiotalet och boken bör få en bred läsekrets. Jag ser fram emot de kommande böckerna och nu följer jag avnitten på TVn och det har fångat känslan från boken vilket gör att jag kommer få torka tårar utan handskar.

Media: SvD.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt, Vimmerby