20121012

Länge leve Nobel och EU, eller var det mig? UPPDATERAD

Noterar att det nu är EU som får Nobels fredspris. Måste innebära att det är, indirekt, jag som får priset. Och det ska jag säga er att jag har aldrig startat ett krig i hela mitt liv. Så nobelkommittén har egentligen tänkt på mig men det känns lite svårt att ge mig direkt. Så lägsta nivå som de kan matcha upp blev EU.

Men som sagt så kommer jag inte att kunna närvara i Oslo och ta emot priset så jag skickar Barroso eller någon annan potentat i EU att ta emot priset. Talet kommer jag självklart att skriva och låta er ta del av det senare på bloggen. En stilla undran är om man får vara med och önska artister till fredsgalan som är varje år. Skulle gilla Springsteen tillsammans med Ulf Lundell. Tror det skulle bli en toppshow. Sedan så dyker jag upp och sjunger "We shall overcome" med Friggebo och Bildt i doakören. Riskerar att bryskt dras ner av Springsteen men det får man ta en sådan dag. Sedan kommer jag med min blogg prisa freden runt om i Småland och kanske till och med en bit in i Östergötaland... Men då får de se till att tågen går...

Jaja nu är det en knappt tio minuter kvar till jag får se om min dröm slocknar eller om den är verklig...

[UPPDATERAD]

Det var inget skämt... Möjligen att jag skulle sjunga tillsammans med Friggebo och Bildt men på allvar så får EU fredspriset och visst så har det inte varit krig i de länder som är medlemmar. Men om sedan EUs politik minskat konflikter, svält och elände i övriga världen är mer delikat att diskutera. Kommer säkert få återkomma till detta... Men jag kommer inte fira med champagne ikväll.

[UPPDATERAT 2]

Det verkar som om det är socialdemokraterna i Sverige som nominerat EU till fredspriset och det gör mig än mer frågande om var vår feeling för de globala rättvisefrågorna tagit vägen. När man nominerar en byråkratisk koloss. Som många påpekat så borde man givit EG priset men tveksamt med EU.

Media mm: SvD, SvD2, Nrk, Ab, Ab2, Ab3, DN, SVT, SR, Exp,

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt, Vimmerby