”Words don't come easy to me” sjunger F.R. David och så är
det inom politiken men läser man Schlingmann i Expressen och upplever att han
sprutar ur sig orden som den PR-maskin han är och försöker göra en trulig
Stefan Löfven till PR-människa. Det faller på sin egen orimlighet. Det blir
bara ett skratt. Word betyder så mycket men...
”Socialdemokraterna verkar tro att allt handlar om ytan; att
partiet är ett PR- och reklamprojekt. Socialdemokraterna verkar helt enkelt ha
blivit ett PR-parti där man putsar och förnyar ytan, men låter innehållet vara
detsamma (eller snarare ännu mer skattehöjande än tidigare).” Skriver PR
människan Per Schlingmann som nu titulerar sig Chefsstrateg. Intressant att han
är moderaternas chefsstrateg och inte nya moderaternas som han talar sig så
varm om i texten”. Nästa år är det tio år sedan förnyelsen av Moderaterna
inleddes. Jag får ofta frågan om hur länge man egentligen kan vara nya, om det
inte är dags att vi blir bara Moderaterna igen. Mitt svar på det är enkelt:
Ett parti som är nyfiket, öppet, berett till omprövningar
och har ett genuint intresse för människors vardag och ser nya lösningar på
samhällsproblemen ett sådant parti kommer alltid att ha belägg för att kalla
sig nytt”
Men var finns det nya eller är det så att det är stopp för det och
chefsstrategen inte kan med hjärtat skriva nya längre? Vi vet att det finns
skiljelinjer inom moderaterna om vad som är den sanna moderata politiken och
vad som är till för att vinna val. Bilden är att dessa två inte synkar med
varandra och vi kommer få se slitningar mellan di gamle och di nye.
Men åter till grunden så är PR att vinna folk över till sin
sida om det är en ide, eller en vara så är det detsamma. Att då som Schlingmann
vill göra Löfven till ett PR-snille är inte bara roligt utan rent ut sagt
dråpligt och kommer inte få ett genomslag. Att i den politiska skolan, som han
försöker göra sig till tolk på, göra val på höjda skatter som försämrar
möjligheterna till arbete (allt enligt moderat logik) kan väll knappast kalla
genial PR. Så var ligger ytan? Vi som är
aktiva socialdemokraterna känner nog mer att vi börjar känna igen vårt parti
som ett pragmatiskt socialdemokratiskt parti som lämnat snabba poäng med
liknelser som lockar till skratt och applåder. Ett parti med ledning som tänker
till och inte springer på varenda boll som spelas.
Att Per Schlingmann och moderaterna känner sig hotade är bra
och dagens debattartikel från chefsstrategen bekräftar att de inte kommer längre
med sin politiska utveckling utan börjar tala om retoriken. Ett klassiskt grepp
om man vill skjuta fokus. Jag ser igenom och tror det är fler som gör det. Men
det innebär inte att Stefan Löfven och socialdemokraterna kan ropa segern är
vår, ty det är den inte på långa vägar. Vi måste pröva politiken på område
efter område. Men inte med yta utan med innehåll baserat på våra värderingar.
Där är skillnaden och den kommer bestå. Det är inte PR utan det är ideologisk
politik som inte tar sikte på valseger utan på samhällsförändring.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt, Vimmerby