20121104

PR, Schlingmann? Nä Löfven?...


Words don't come easy to mesjunger F.R. David och så är det inom politiken men läser man Schlingmann i Expressen och upplever att han sprutar ur sig orden som den PR-maskin han är och försöker göra en trulig Stefan Löfven till PR-människa. Det faller på sin egen orimlighet. Det blir bara ett skratt. Word betyder så mycket men...

             ”Socialdemokraterna verkar tro att allt handlar om ytan; att partiet är ett PR- och reklamprojekt. Socialdemokraterna verkar helt enkelt ha blivit ett PR-parti där man putsar och förnyar ytan, men låter innehållet vara detsamma (eller snarare ännu mer skattehöjande än tidigare).” Skriver PR människan Per Schlingmann som nu titulerar sig Chefsstrateg. Intressant att han är moderaternas chefsstrateg och inte nya moderaternas som han talar sig så varm om i texten”. Nästa år är det tio år sedan förnyelsen av Moderaterna inleddes. Jag får ofta frågan om hur länge man egentligen kan vara nya, om det inte är dags att vi blir bara Moderaterna igen. Mitt svar på det är enkelt:
Ett parti som är nyfiket, öppet, berett till omprövningar och har ett genuint intresse för människors vardag och ser nya lösningar på samhällsproblemen ett sådant parti kommer alltid att ha belägg för att kalla sig nytt” 
            Men var finns det nya eller är det så att det är stopp för det och chefsstrategen inte kan med hjärtat skriva nya längre? Vi vet att det finns skiljelinjer inom moderaterna om vad som är den sanna moderata politiken och vad som är till för att vinna val. Bilden är att dessa två inte synkar med varandra och vi kommer få se slitningar mellan di gamle och di nye.

           Men åter till grunden så är PR att vinna folk över till sin sida om det är en ide, eller en vara så är det detsamma. Att då som Schlingmann vill göra Löfven till ett PR-snille är inte bara roligt utan rent ut sagt dråpligt och kommer inte få ett genomslag. Att i den politiska skolan, som han försöker göra sig till tolk på, göra val på höjda skatter som försämrar möjligheterna till arbete (allt enligt moderat logik) kan väll knappast kalla genial PR.  Så var ligger ytan? Vi som är aktiva socialdemokraterna känner nog mer att vi börjar känna igen vårt parti som ett pragmatiskt socialdemokratiskt parti som lämnat snabba poäng med liknelser som lockar till skratt och applåder. Ett parti med ledning som tänker till och inte springer på varenda boll som spelas.  

           Att Per Schlingmann och moderaterna känner sig hotade är bra och dagens debattartikel från chefsstrategen bekräftar att de inte kommer längre med sin politiska utveckling utan börjar tala om retoriken. Ett klassiskt grepp om man vill skjuta fokus. Jag ser igenom och tror det är fler som gör det. Men det innebär inte att Stefan Löfven och socialdemokraterna kan ropa segern är vår, ty det är den inte på långa vägar. Vi måste pröva politiken på område efter område. Men inte med yta utan med innehåll baserat på våra värderingar. Där är skillnaden och den kommer bestå. Det är inte PR utan det är ideologisk politik som inte tar sikte på valseger utan på samhällsförändring.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby