20121224

Årets sista??? Kanske


Så var snart detta år avklarat och ett nytt tar snart fart. Frågan är om jag ska fortsätta som jag gör nu eller om jag ska ta ett annat spår. Året som gått har varit ett år som jag allt mer grubblat på vilken väg jag ska ta. Jag gör ingen postning om julklappar eller om året som gått utan bara en sådan där om mig och partiet....

         Bloggandet har på sista tiden inte känts som en glädje och orden blir allt mer krystade. Funderar så här vid årets slut om bloggen ska ta en annan inriktning? Fortfarande samhällsengagerad men politisk i ordet partipolitisk? Det är ingen hemlighet att jag känner en osäkerhet på mitt politiska liv. Kan på något sätt känna att politiken får en roll som tävling som inte längre tilltalar mig. Har svårt att ta mig vidare då jag i så många år spelat spelet och gjort det hyfsat. Tagit mig en roll på den lokala och regionala politiken. En person som de lyssnas på… Blir osäker på min egen roll. Känner att den gått i stå…

         Mitt parti är vilset och så följer med medlemmarna. Höger eller vänster är det som konflikten står inom Socialdemokraterna. Personligen så har jag sakta rört mig mot mitten av partiet från att stått långt ut på den vänstra sidan. Från att när jag som ung klev in i SSU och skrek förstatliga allt och bara en sorts tandkräm (i och för sig en fråga som det även idag kan ligga något i…). Men varför har jag förflyttat mig i politiken? Är det så att mina värderingar är annorlunda och med det mina politiska värderingar? Jag tror inte så är fallet. Utan det är nog erfarenheter av samhället och av min omgivning som givit mig svar, ibland eller oftast utan att veta det, på mina funderingar. En syn på att det som jag då trodde var lösningar inte fungerar i praktiken och att de inte gillas av de som jag som politiker vill serva.

         Sakta så har jag blivit säkrare på var mitt hjärta finns. Det gör at jag inte känner en oro att närma mig andra då jag känner att de kan föda mig med idéer utan att jag känner en oro över min inre kompass. Tyvärr så verkar det föda en oro om jag ska lämna mitt parti eller vad som sker. Att inte söka det bästa hos alla är en brist. Att inte lyssna på andra är en brist som jag hoppas jag aldrig mer tar till mig. Ett sökande, nyfikenhet.  Men att jag ofta lyssnar till andra partier som står till höger beror på att det inte finns något nytt till vänster. Det är i stort samma budskap om samhället som det var när jag var blev aktiv i SSU i mitten på åttiotalet. Partierna till höger däremot föder nya idéer som prövar ens tankar. Går de att koppla dem med min ideologiska grund? En del gör det och andra kastas på tippen. Tror att det är här som en del av min politiska trötthet finns. Om vänstern i partiet kommer gå segrande ur kongressen blir frågan vad jag ska göra. Har startat företag med inriktning på att stötta andra kring hur man väcker opinion med hjälp av sociala medier och vara behjälplig när organisationer ska göra arrangemang.

          Nu är det jul och nyår. Jag kommer vara på annan ort. Tre saker gäller: Solstol, bok och Gin och Tonic. Kanske nästa år blir skäggets år för att det bara blir så… Låter stubben växa till ett skägg. Kommer inte vara en bekväm person utan ta min plats tänka högt. Får se vad jag skriver om ett år. Detta var detta års bokslut. Inga direkta händelser utan mer en massa ord i långa dräper. Får se när nästa postning kommer… Antingen snart eller så dröjer det ett tag. Allt beroende på inspiration och uppkoppling…


Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle,kultur,personligt,Vimmerby