20121216

Söndag, opinion och grått


Söndag i Vimmerby. Ute så vinner det gråa över det vita och ljusa. Likt som politiken så blir det allt grått i samhället. Rätt eller fel ja eller nej blir allt ovanligare. Det vi visste igår om ett parti gäller inte idag. Så åter är det söndag i Vimmerby och jag tänker…

           En söndag där det presenteras politik i olika lägen. Från Moderaterna som kryper allt närmare knät på Socialdemokraterna till Centern som tar ett modigt avsteg i att presentera fri invandring samtidigt som Sverigedemokraterna ökar i ännu en undersökning. Jag gillar det. Vet inte om det kommer löna sig i väljaropinionen men ett parti som tar ett tydligt avstånd från SD och ett förslag som jag i grunden delar, även om tidpunkten kan diskuteras. Tyvärr för Centerns del så tror jag inte förslaget kommer leda till några jublande väljarmassor som kommer lyfta Centern mot oanade höjder

          Det mer intressanta är hur det andra stora partiet i svenskpolitik Moderaterna väljer att slopa sin tro på det privata som den optimala lösningen på alla problem särskilt inom välfärdssektorn. En helomvändning som inte heta duga. Frågan är vad de tre övriga partierna i den styrande Alliansen står i frågan? En liten passus om mitt inlägg kring sossaroch moderater
i veckan så fick jag frågan om jag var på väg till (M) men med detta så visar det på att det inte är några problem att samarbeta då de följer i våra fotspår.

          Men var står då socialdemokraterna i denna gråa röra som ska vara svensk politik? Det är frågan. Vi har inte en politik som sticker ut. Dock är det inte nödvändigt men vi måste bli bättre på att kommunicera vad vi vill. Det finns en risk att vi hela tiden hamnar i bakvattnet och får förhålla oss till vad regeringen eller övrig opposition gör. Det finns/fanns tendenser till att göra en framryckning kring Framtidspartiet men det blev liksom inget med det. Ett par rader och sedan tyst. Var finns strategin för att ta tillbaka initiativet över samhällsdebatten? Vi har varit fantastiska på det men plötsligt så känns det så avlägset. Personligen så är jag trött på det hela.

         Året närmar sig sitt slut och nästa år så är det året före supervalåret med fyra avgörande val. Det börjar med EU och slutar med kommun och allt däremellan. Förutom politiken, charmiga kandidater kommer uthållighet att vara ett avgörande och där kan de små partierna få det svårt då de inte har organisationen och orken att driva en superlång valrörelse som inte kommer innehålla pauser… Men först så är det jul igen… Typ bara en vecka kvar innan skinkan sätts på spisen och jag tar an revebenen… 


Media mm: SvD, SvD2, SvD3, Exp, DN, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt,Vimmerby