20130611

Övervakning, försvarare av demokratin och försvagare av demokratin.

Inget är hemligt, inget är egentligen nytt. Makten har alltid velat veta vad du tycker. Makten har alltid velat skydda sig och de sina. Medlen har dock förändrats över åren och idag är det nätet som är den aktivas vän. Både som försvarare av demokratin och försvagare av demokratin.

Det är inte enkelt. Gränsen mellan den övervakning som faktiskt är till för att säkra våra liv och vår livsföring till det som kan användas emot oss på ett eller annat sätt påverka vilken information jag får (Används redan idag kommersiellt. Se annonserna på Facebook och hur Ica skickar erbjudande utifrån vad jag shoppat). Men myndigheterna slår sig för bröstet och säger att de kunnat avstyra attacker tack vare övervakningen.

Jag har inget att dölja så övervaka mig är ett vanligt förekommande utryck som även jag har sagt. Men så tänker jag ett varv till och vad är det som de får se? Har vi inte alla en privat svär som vi värnar. Tänker på Anna Troberg, partiledare för Privatpartiet, som påtalade toabesöket som ett exempel. Vilka digitala toabesök har vi? 

Men samtidigt så vi säger att det är ok att övervaka medborgarna i demokratiska länder då vi kan komma över sådant som kan leda till brott enligt våra nationella lagar, med terrortillspetsning. Men när Kina gör det samma utifrån sina nationella lagar är det ett himla liv. Det blir så enkelt svart eller vit. Vi och USA är goda medan Kina och i viss mån Ryssland är onda. Kalla kriget lever kvar i våra sinnen. Men har vi rätt? Kanske till viss mån men vi är då inte så goda världsmedborgare då vi utan bevis snabbt dömer vad andra regeringar anser vara rätt för att skydda sin nation. Jag sitter själv i samma jävla båt och slår mig för bröstet över hur mycket bättre vi är än alla andra…

Så övervakning är bra och dåligt. Övervakning är nödvändigt men vi vill vara utan. Övervakning är bra när det sker, om det inte drabbar mig eller synar mina rörelser på nätet. Jag är god men grannen kan vara ond… Han uppförde sig lite skumt en gång, borde sätta upp en webkamera för att kolla vad han gör… Men fan om han gör detsamma…

Det är som sagt inte en lätt fråga. Kan man sätta upp en kalkyl på hur bred övervakning som vi behöver för att fånga de onda utan att kränka den privata sfären. Kan vi garantera att det som framkommer inte används för påverkan eller andra syften. Vi lever i ett samhälle där övervakning finns och har funnits.

Övervakning, försvarare av demokratin och försvagare av demokratin.  

Media mm: SVT, Ab, Ab2, SvD, SvD2, DN, DN2, Exp.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,