I Brasiliens främsta stad gällande handel och finansiella tjänster så har man lyckats med att få bort reklamen från offentliga ytor utan att det har haft en negativ påverkan på handlandet. ”Lagen om den rena staden (”Lei cidade limpa”) föreslogs 2006 som ett led i kampen mot vad den konservativa borgmästaren Gilberto Kassab kallade visuella föroreningar, det vill säga reklam i det offentliga rummet.” Det är i dagens DN plus som man kan ta del av denna artikel som pekar på hur det faktiskt funkar att städa det offentliga rummet utan att det påverkar ekonomin. Till och med reklambranschen har vänt och är sakta positiv till lagen.
Men det är viktigt att påpeka att lagen om den rena staden inte har städat undan de sociala problem som finns i Sâu Paulo utan har hållit sig till den estetiska. Jens Assur som varit på plats och fotograferat säger att det kändes befriande att vara där. Han lyfter vidare diskussionen om att vi i Sverige måste föra ett samtal om den offentliga ytan och tillåta platser där vi är medborgare och inte konsumenter. Det är bra och det är viktigt. Samhället är idag snabbt och från den tiden man förfasade sig över tågets vidunderliga hastighet på 30km/timmen är långt borta. Idag så är till och med mopedernas hastigheter högre, lagligt…
Att få vara medborgare och tillåtas reflektera över samtiden tror jag är väldigt viktigt. Att hela tidens få köp-impulser från reklamen i TV, radion, mobilen, nätet och stadens ytor inte kan vara positivt. Till och med så tror jag det har en hämmande effekt på shoppingen. Ingen levande varelse mår bra och handlat rationellt under stress. Visst kan en dos av stress under en tid trigga ditt handlande men då är det en positiv stress som vi pratar om som du också kan, till del, styra själv. Reklamen kan du inte styra utan matas ofrånkomligt med under dina vakna timmar.Inom kort kommer kommunstyrelsen i Vimmerby fatta beslut om ”Vackra Vimmerby” ett projekt över tid för att forma kommunen efter en vision. Tre arkitektfirmor är kvar och en ska man arbeta vidare med. Det handlar om att harmonisera ihop stadens olika intryck att finna en tråd som både det offentliga och privata ska förhålla sig till. Det intressanta är att drivande i frågan är kommunstyrelsens moderata ordförande, Micael Glennfalk, som sedan tidigare är känd som färgglad entreprenör med i mitt stycke inte så estetiska fördelar utan mer tingel-tangel och gärna med mycket reklam. Om det är en mognad vi ser eller om han ser andra delar som jag inte ser i förslagen vet jag inte. Med Vimmerbys utgång i de miljöer som Astrid hade som grund för mycket av sitt skapande så vore det trevligt om staden kunde gå före med att avskaffa reklam. Vi ser hur Astrid Lindgrens Värld håls rent och ändå visar på goda siffror. Jag tror likt Sâu Paulo och Astrid Lindgrens Värld att Vimmerby skulle klara detta. Motståndet från handlarna skulle bli massivt, men ursäkta så upplever jag dem som väldigt konservativa och få av dem känns framtidsinriktade. Devisen ”som det alltid har varit” är väl känd och inte skapar den lönsamhet.
Världen förändras och för att synas så krävs det unikitet. Vimmerby skulle kunna förstärka sitt varumärke med reklamfrihet i det offentliga. Varumärket är inte starkare än man gör det. Besökare har en bild av Vimmerby som den lilla staden, beskriven ibland annat Astrid Lindgrens böcker. Låt bilden bli sann och ta bort de plastiga och kommersiella. Vinster går att göra utan att det upplevs säljande.
I Sâu Paulo så har det lyckats med det. Man är dock inte klar med de sociala problemen som finns men så ser bilden ut i hela Brasilien. Sverige och Vimmerby har i det fältet ett mycket bättre utgångsläge, än så länge. Vimmerby har dessutom en vacker utågångspunkt som idag många storstäder i neonens tidevarv saknar. Frågan som ställs i artikeln "Om ett reklamförbud är genomförbart i världens sjunde största stad kan det rimligtvis införas på andra platser. Vad skulle det innebära i städer som New York, London och Tokyo? Eller, för den delen, i Stockholm – denna huvudstad på vatten där man argumenterar för att k-märka neonskyltar med reklam för Stomatol och låter den enorma skärmen på Stureplan tillsammans med utvalda annonsdukar täcka hela byggnader. Skulle det gå att genomföra?"Lägg till Vimmerby
Vågar kommunstyrelsen i Vimmerby ta beslutet i samband med ”Vackra Vimmerby” att även införa Lagen om den rena staden (”Lei cidade limpa”)? Jag kommer lägga förslaget!
Media mm: DNplus, United minds, Affärsvärlden.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om kultur, personligt, politik, samhället, reklam, Vimmerby, Vackra Vimmerby,