20131221

#Kärrtorp en söndag i december

I morgon är det en manifestation för ett demokratiskt samhälle och emot nazism och rasism i Kärrtorp. Det är bra och initiativet kommer från medborgare. Visst finns det grupper som inte begriper att frågan vinner på att vara partipolitisk obunden. Att bekämpandet av totalitära, inskränkta rörelser som hotar demokratin är viktigare än några billiga politiska poäng. 

Läste i morse Johan Westerholm som hade tänkt deltaga imorgon. Tyvärr är avståndet för stort för att jag ska kunna medverka. Men han gör en viktig reflektion. Om den våldsamma delen av vänstern försöker ta över manifestationen så avviker han. Det är ett klokt ställningstagande som han gör. På julmarknaden fick jag en fråga hur jag ser på att min partiledare, Stefan Löfven demonstrerar tillsammans med AFA och Revolutionära fronten. Jag påpekade att så inte var fallet utan att han gick med som Stefan i ett medborgarinitiativ och hoppas att han reagerar som Johan om dessa grupper gör manifestationen till något annat än vad det var tänkt. För mig är det självklart att ta avstånd från dessa våldsfixerade grupper på vänsterkanten. Medborgaren blev lite ställd över mitt ställningstagande och tackade och gick vidare. Men mina partikamrater ansåg att mitt svar var det enda raka. Vi kan aldrig stödja våldet.

För ett antal år sedan när nazister hade attackerat en ABF-cirkel med vänsterungdomar på vår LO-expedition så var jag med och arrangerade en liknande manifestation. Även då fick jag ta kampen för att hålla manifestationen fri från partipolitk och endast ha paroller som alla demokrater kunde enas under. Vi hade inget våldsinslag och det blev den en av de största manifestationerna i Vimmerby genom tiderna. Sakta så försvann många av de aktiva nazisterna från Vimmerby. Med samtal och demokrati går det att köra dem på porten. Det som AFA och andra grupper gör är att göda nazisterna istället för att svälta ut dem. Inte ge dem våldets näring.

Ibland så tror jag att AFA och den andra grupperna inte vill bli av med nazismen då deras eget existerande upphör. Två våldsamma grenar på var sin sida i samhället som behöver varandra som näring. Må morgondagen göra sig fria från dessa rörelser och fokusera på det som är viktigt. Demokratin och allas lika värde. Allas möjligheter att göra sina röster hörda utan att riskera att järnrören kommer fram. I morgon låt medborgarna äga manifestationen och gör ingen partipolitik av den oavsett om man är socialdemokrat, moderat eller vänsterpartist. Låt er aktiva i politiken bara finnas där som en stöd för medborgarna som säger ifrån. Ibland så mår saken bäst av det.

Media mm: Ab, Exp, Dn, DN2, SvD, SVT.