20131224

Min Jul

Julens budskap om lugn och harmoni ljuder ut ur varje hem. Ett bedrägligt lugn sprider sig en dag på året. Någonstans så finns det ingen dag på året som är så förknippad med familjen. I det närmaste ett krav att idag älskar vi alla även den vi hatar och när kvällen kommer och barnen somnat med ett leende efter alla klappar sjunker föräldrar ner i ett soffhörn och grubblar på hur man ska ta sig ur eländet till nästa år. Så kommer december igen och nynnandet på julsånger och planeringslistorna tar vid och så kör vi ett år till…

I Vimmerby är det Astrids jul på TVn som får påminna om att det är julafton. Ser vi ut genom det regndränkta fönstret så kan man tro att vi är i början på november och att vi har gått om tid till julens godsaker. Men så är inte fallet. En stilla längtan efter mörkrets inbrott infinner sig så att de levande ljusen och brasans sken ska leda oss bort från de grådaskiga och låta oss invaggas i julens varma budskap.

Någonstans inom mig finns nog den där julälskaren som jag försöker förtränga. Söker nog familjens trygghet efter alla år som boende med en alkoholiserad far som inte fanns där på julen. Jag vill inte ha det så för min son. Men jag söker den lilla tryggheten med de närmaste. I år är det svärmor som kommer till oss och sedan är det vi fyra som firar traditionellt. Upplägget är det samma varje år. Inte så mycket på julbordet och vi kan ta bort det där och det där och så plötsligt så står det där på julbordet i alla fall… Likadant med klapparna under granen…

På TVn ser jag Emil som dukar upp till tabberaset i Katthult… Någonstans så finns en vilja att göra rätt för sig men orkar inte fram och stannar vid familjens täta närhet. Kanske att jag under många år saknade den närheten från min egen uppväxt. Julens intima stund med familjen som sedan övergår i festens nyår där mer vänner och släkt samlas. Denna gång i Halmstad. Någonstans så krokar världarna och jag landar i någon form av harmoni. Dagarna emellan lugnet och festen som ägnas åt litteratur, tv och eftertanke om året som gått samt någon reflektion av det år som närmar sig.


GOD JUL alla mina läsare och få se när inspiration sig för nästa inlägg kommer men innan lite sill och skinka…

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,