20100606

Inte kan SvD stödja Centern

Det ärt en märklig ledare som jag på söndag kvällen får ögonen på. Sitter och har lite Agenda abstinens då det är slut för säsongen och finner då denna ledare i SvD som inte gör mig klok.

      Grunden till den är en Powerpoint presentation som Anders Borg gjort i veckan... Allt handlar om moderaternas utspel kring arbetsrätten som retat upp Maud så till den milda graden. Kan se sedan i morse att vi nu gått från rosornas krig till Alliansens krig. Men det var inte det som jag hakade upp mig på utan hur de borgerliga ledarskribenterna ska hantera situationen. Av gammal hävd så vet vi att dessa ledarskribenter går Svenskt näringslivs linje. så dock har moderaterna gjort detsamma, tills nu (i alla fall i retoriken).
     Det jag nu anar är en osäkerhet på vilket ben de ska stå. Moderaterna det självklara partiet, men de sviker i frågan om arbetsrätten och då kommer det lilla bondepartiet och försöker ta den hålan. Men inte kan den stolta SvD stödja detta lilla parti. Men de tycker som SvD...
     Så den väg som ledarna väljer är en försiktig slingrig resa mellan skären för att inte gå på allt för många grund. Vi såg det också i den försiktiga ledaren i gårdagen DN. Det finns en inbyggd oro som jag inte skådat förr. Trots att siffrorna går Alliansen vägar så backar ledarna. Jag vill inte gå så långt att jag kommer kalla det ödmjukhet utan är nog mer listigt beräknande. Brukar kalla det kattlucka. Att ha en utväg om det går åt helvete i september kan de peka på att vad var det vi sa, ta inte segern för given.
      Men det ställer inte frågan om hur de ska hantera arbetsrätten då plötsligt det har byts parti som håller på deras linje. Kan man då göra skrivningar som ligger nära moderaterna utan att stödja direkt deras nya linje, men med lite dold kritik och att man ligger kvar i sin linje. Men  när man läser ledaren så andas den bitterhet.
      Sedan kan man självklart ställa sig frågan hur Moderaterna kommer hantera arbetsrätten efter valet. Som vi vet sysslar regeringen med moonwalk politik. Det ser ut som det går framåt men det backar... Så våra borgerliga ledarredaktioner kan vara trygga, även om inte arbetare ska vara det, att om det skulle vara så att moderaterna vann igen så blir det direkt från start en kapning av arbetsrätten för att sedan backa ytters lite...

Media: SvD, DN,
Bloggar: Johan Westerholm noterar en del rörelser i leden.Ni bör läsa Claes som gör en bra postning idag Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,