20101214

När gruppen läxar upp den enskilde.

Jag är ingen klippa på FRA och de frågor som berör integriteten men en oro känner jag över vad de komma skall. Kan vara skadad över filmer men de brukar ändå ta en start i verkligheten. Ingen rök utan eld.

      Den borgerliga regeringen genomförde beslutet och de RödGröna var emot. Vi minns den heta debatten. Som relativt ny bloggare så var det en fråga som jag följde på avstånd utan att riktigt ta den till mig. Jag kände för dem som var emot. Så det beslut som sedan togs på partikongressen kändes bra och frågan försvann från agendan.

      Men idag så gick en enskild socialdemokrat, dock i ledande ställning emot kongressen. En bild av att socialdemokraterna hade svängt gick som en chock genom det elektroniska Sverige. Men det var inte en ny partilinje utan en ensam riksdagsledamot tillika utskotts ordförande som blev hetsad av de senaste terroristdåden i Stockholm, eller var det ett sätt att positionera sig inför ett framtida partiledarval? Tycker inte ens om tanken som kommer genom mina fingrar. Att man försöker fånga poäng på en linje som kan tilltala folket i en krissituation. Men konsekvenserna på sikt finns inte med i underlaget.

       Under kvällen kan vi nu ta del av en riksdagsgrupp som vänder sig bort från sin ledamot. En riksdagsgrupp som ser vem som är uppdragsgivaren. Visst har jag argumenterat för en ledare som har mandat att föra fram politiken. Men det kan aldrig ligga i strid med de beslut som kongressen fattat. Ogillar vi dem så är vi som förtroendevalda tysta eller väljer att kliva åt sidan för majoritetens beslut. Det är dock inte detsamma som föra en öppen diskussion kring om vår politik är rätt. Men att föra fram felaktigheter som partiets officiella linje kan ALDRIG vara ok.

Media: Ab, Ab2, SvD, DN, Ex, SVT, SR, SR2.
Bloggat: Peter Andersson som jag snor en massa länkar från (TACK!)
Röda Berget om S-riksdagsgruppen
- Erik Laakso om en riksdagsledamot
- Mary Jensen om en nål i en höstack.
- Mattias Lundbäck som alltid klok i förhållningssättet..
- Mats Engström om integriteten.
- Thomas Böhlmark om en knäpp...
- Ann-Catrin Brockman om ett kongressbeslut.
- Johan Westerholm om desperation
- Anders Nilsson kommenterar övervakningsfrågor.
- HAX om skymningsland...
- Martin Moberg om vem som är ansvarig.
- Krassman om eftertänksamhet
- Maria Hagbom om priset för frihet.på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,