20110413

Sprickorna i samhället växer idag

Jag han bara skugga vid det i min tidigare bloggning men när jag läser vad Hannah Fredriksson 19 år gör brister det i ögat på mig. Så det blir en annan ingång till min kommentar kring Alliansen presentation av vårbudgeten Ser min egen son på snart femton år som nu håller på att skaffa sig en eget liv sakta tar sig bort från mor och far.

        Detta kan inte Hannah då hennes mor behöver henne på ett sätt som ingen tonåring ska behöva. Visst kan det tyckas att Hannah gör ett fantastiskt jobb som stöttar sin sjuka mor. Men vart tar hennes liv vägen? -Nu har jag blivit så pass gammal att jag har ett eget liv. Så då kan jag finnas till för henne ännu mer. Hon får anfall fem sex gånger i veckan och då får jag hålla koll på henne så att hon inte svimmar, hjälpa henne när hon får upp det lilla hon äter och till och med hjälpa henne att gå på toa. En beskrivning om hur hennes vänner är ute och lever de liv som vi vill att våra tonåringar ska göra. Ett liv som innebär att vi sakta ska frigöra oss från våra barn, att de ska skapa sitt eget liv. Men vad är det nu som händer i sviterna av det nya regelverket i sjukförsäkringen. Det tillsammans med det låga bostadsbyggandet som tvingar våra tonåringar att återvända till barndomshemmet.

         Så vad ska det med en skattesänkningar till. Det enda de pengarna går till är att stödja sina sjuka föräldrar. Vad de det som var tanken? Att skattesänkningarna skulle gå till att omvårdnad av sjuka föräldrar. Regeringens samlade politik leder till ett systemskifte. Hur vi sakta tar reformutrymme och sänker skatten steg för steg. Visst må vissa med det få större frihet men inte den arbetslöse eller sjuke som allt mer känner tvånget under oket.

        Här finns den ideologiska skiljelinjen som jag hoppas Tommy Waidelich lyfter fram i debatten kring moderaternas budget. Den linje som friskriver samhället och lägger all skuld på den enskilde individen eller den modell som ser att det finns ett ömsesidigt åtagande från våda parter. Med dagens beslut så tas det åter en steg från det gemensamma samhället mot det enskilda där försäkringslösningar för de som får och kan. Detta vill inte herrarna Borg och Reinfeldt tala om. 

      Så idag lägger den moderatstyrda regeringen fram ännu en vårbudget och inte finns Hannah med i den. Inget konkret för att hjälpa hennes mamma och inget konkret för att hon ska se med tillförsikt på framtiden. Åter så är det en kall budget som den moderatstyrda regeringen presenterar. De små partierna må vifta lite men i budgeten märks det inte.

Media: Ab, Ab2 E24, Exp, Exp2, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN2, DN3, DN4, GP, GP2, GP3, SVT, SVT2, SR.
Bloggat: Marika Lindgren Åsbrink och Tokmoderaten och Martin Moberg och Johan Westerholm på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,