20090116

Offentlig tillgänglighet?

I onsdags var jag hos doktorn med min onda rygg och skulle få en remiss till röntgen. Så långt allt väl. Igår när jag kom hem så låg kallelsen i brevlådan. Sprättade upp kuvertet för och se om det var en tid nästa år. Det ska ta lång tid inom landstinget. Till min stora glädje så var det en tid nu på måndag. Här går det undan. Då kom problemet Min tid var samtidigt som jag var på konferens i andra änden av länet. Tänker det är bara att ringa oc byta tid. Läser lite mer på kallelsen och ser att de har telefon tid måndag till torsdag klockan 15.00 till 16.00. Fint. Nu var problemet att jag öppnade kuvertet 16.30 torsdag. Så nästa gång jag kan ringa och byta tid är på måndag klockan 1500 till 16.00. Då har jag redan missat röntgen och får betala patientavgift. Nu får jag styra om mitt möte.

Jag har länge påtalat för vem finns vi som landsting till för. Medborgaren, patienten måste få en mer framträdande roll inom den offentligt drivna verksamheten. Vi måste vara självkritiska till hur vi organiserar oss. Det är av vikt för oss, som tror på ett gemensamt offentligt ägande, att vi också fungerar som medborgaren vill. Vi har inom landstinget kommit en bit på vägen men som ni ser av ovanstående exempel så finnsdet en bit kvar att gå. Man bygger nu ut vården på webben och det är bra, men vi måste även se över den övriga tilgängligheten. Det som är problematiskt är att tillgänglighet kan stå i ivägen för behandling. Här finns en avvägning som vi måste ta hänsyn till då resurserna inte är oändliga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar