20090224

Bröllop avgör valet 2010 eller ska man bara säga grattis?

Ibland funderar jag över hovets tajmning. Nu ska det til med bröllop mitt under ett brinnande valrörelse. Förra gången det begav sig blev det borgerlig seger.

Vill börja med att önska brudparet lycka till och om ni är smarta så tar ni en liten enkel borgerlig ceremoni med närmaste släkten som vittnen sen sticker ni på en schysst smekmånad.

När det gäller bröllop inom kungahuset och i denna storlek så ser jag en tydlig risk att det kommer gynna den sittande moderatledda regeringen. Jag vet att det finns en större del rojalister inom borgerligheten som kommer få vind i seglen under en sådan händelse. Sen finns det problem med att denna festyra som kommer råda skymmer de verkliga problem som valet borde handla om ekonomi, arbeten, utslagning.

Förstår att Statsministern hyllar detta då han kan glida omkring och sola sig i den kungliga glansen istället för att kavla upp armarna och göra något för alla som blir utan jobb och alla som tvingas knacka på dörren till socialkontoret för att få bidrag till mat och hyra.

Läser för övrigt Dag Elfström som påstår att det är en högtidsdag för republikaner. genom att det blir inom kort en familjen Westling istället för Bernadotte. Kul tanke men so what vi har fortfarande ett kungahus där titlar går i arv eller ingifte inte demokratiska val.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. Vi på S sidan har goda möjligheter att undvika att detta blir språngbräda till borgarseger.De hoppas naturligtvis att det ska bli gurgel mellan republikaner och monarkister. Nu har Viktoria och Daniel från Ockelbo framstått som folkkär resp. folklig. Vi ska naturligtvis önska dem en lycklig framtid.Om Reinfeldt tror att det gagnar honom att sola sig i bröllopsparets glans mitt i brinnande arbetslöshetskris kan det nog bli motsatt verkan.Det brukar sägas - underskatta inte väljarna. Det en erfarenhet jag gjort många gånger.

    SvaraRadera