20100126

UPPDATERAT: SAAB ÄR SÅLT!! Nu är SAAB sålt, eller?

UPPDATERAT: Nu är affären bekräftat av GM Enligt Svt så ska SAAB bli sporttiggare och lyxigare.
Maud Olofsson säger att regeringen agerat kraftfullt sedan bilkrisen blev känd... Det låter på henne som om hon räddat SAAB. Enligt henne har denna fråga haft högsta prio. De projekt som ska göras med lånegarantierna ska göras i Sverige enligt Maud Olofsson Återkommer  under morgon dagen med en del funderingar om vad detta innebär för SAAB och Sverige. Just nu GRATTIS till alla anställda.


Känns som om jag får återanvända ett gammalt inlägg. Det måste vara klimatsmart. Det jag hurrande (dock lite dämpat) för verkar nu vara sant. 


Det finns idag en del som mer än gårdagen talar för affären men likaså så återstår samma frågor.  I morse så var lite upprörd på GM hantering av affären. Den irritationen är kvar. Men hundra på att det blir affär är jag inte förrän alla papper är påskrivna. Men här kommer inlägget igen...

Ett positivt besked för alla som jobbar på eller med SAAB. Nu är det enligt media klart att Spykers köper SAAB under eftermiddagen verkar det som det officiella beskedet ska komma. Det är bara att hoppas.

Fortfarande är den en hel del frågor som infinner sig och en av dem är varför den moderatledda regeringen nu väljer att öppna plånboken. Det gick inte för SAAB och det gick inte för Koeningsegg. Varför nu vad är skillnaden. Det visar på att regeringen kunde agerat tidigare.  Nu kommer det under eftermiddagen vara extra sammanträde och innan det är klart ska vi inte jubla för mycket. Men att de ser ljusare ut än för ett par veckor sedan måste erkännas. Sedan får historien visa om regeringen haft en avgörande roll eller ej.

Sedan återstår frågan hur Spyker kommer agera som ägare. Vilken satsningar kommer ske. Förhoppningsvis får vi svaren på dessa frågor under dagen. Enligt media så är det en excentrisk miljardär som ligger bakom pengarna. Det som jag anser vara viktigt är att SAAB klarar klivet till att tillverka bilar som marknaden efterfrågor  och samtidigt behålla den forskning och utveckling som varit signumet för Svensk bilindustri.
Men idag håller vi tummarna för alla de människor som är beroende av SAAB och hoppas på en långsiktig lösning.



Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. snart skriver du att mona sahlin gjorde det själv

    SvaraRadera
  2. Det roande är att enligt nyheterna i media där anställda intervjuvats så tror dessa anställda uppenbart (förmodligen hjärntvättade) att den lilla exklusiva sportbilstillverkaren Spyker ska fortsätta enligt givet tillverkningsmönster att göra Saab bilar efter den gamla mallen trots att dessa Saab bilar gått med förlust under lång tid.Glöm det.Spyker kommer snart att möblera om radikalt i hela Saab och banta antalet anställda rejält för en ny Saab produktion.

    Pelle

    SvaraRadera