20100131

Söndagskrönika om en Huvudstad i förändring

Idagens krönika springer mina tankar över staden och vad vi gör med den. Allt från den lilla staden till huvudstaden. Samtidigt går superveckan mot sitt slut

Har ett par timmar till övers innan jag ska ta mig till partihögkvarteret på Sveavägen 68. En klassisk adress inom socialdemokratin. Vi säger bara 68:an och alla vet vad man menar. Vi är ett antal bloggare inom NetRoots som ska samlas där med en del andra icke bloggare. Jo det är sant vi umgås med dem också... Uppladdningen inför kvällens debatt har börjat och Superveckan går mot sitt slut. Igår så var vi ett gäng dom träffades över en öl och att få ansikten på varandra är kul. Samtalet handlade både om aktuella ämnen som om hur man hittar sin personliga stil. Vi var ense om att för att bli en framgångsrik bloggare så krävs det personliga draget över bloggen. Att gå från kommentatorn till att ha en egen åsikt. Att vara generös. Att ta hand om de som väljer att lämna en kommentar. Tack alla som var med för en trevlig kväll.

När jag igår efter många om och men till slut kom fram till huvudstaden så var mitt första intryck inte ett jävla glaskomplex till. Det var den nya byggnaderna vid centralstationen som tornade upp. Jag tror jag lider v en smärre allergi mot glasbyggnader. Visst finns de platser där de kan vara passande men de är få. Det finns en övertro om att framgång mäts i glas. Nu kommer säkert en och annan påstå att om hundra år så är vi lyriska och att alla glaskomplex, om de står kvar, ska K-märkas.

Men mitt problem idag är att när vi måste fräscha upp så känns det ofta som om vi springer från vårt ursprung. Vad ligger det svenska i att bygga glaskomplex. Hur passar de in i staden? Hur behåller vi värmen i staden? För ingen kan påstå att dessa glaskomplex sprider värme omkring sig. För mig som älskar glas är glashus kalla, opersonliga. För mig kopplas dessa komplex bara till ekonomi och inte estetik. Nu är det säkert en del som inte håller med mig.

En annan fråga som är viktig för staden oavsett om det är lilla Vimmerby eller den något större Stockholm är trafiken. Frågan som kommer är vilken trafik som vi ska prioritera. För min del är det enkelt. Det är den gående. Därav blir jag lite bestört när jag ser de nya planerna på Slussen. En gigantisk motorväg mitt i stadens hjärta. Den totala bilden blir att staden är på väg mot en kall yta med brummande bilar medan folket trängs ut. Finns det någon plan för helheten eller plockar man bara bit för bit utan att se bilden som växer fram. Nu ska det sägas att jag är medveten om att något måste göras när det gäller Slussen och en del andra områden i vår huvudstad. Men för vem gör vi det? 

Känner att dagens krönika blev mer av en appell men det får ni kära läsare ta. Kommer under dagen återkomma med lite inför debatten inlägg för att sedan direkt blogga under och efter debatten.

Andra krönikor skrivna eller på gång
Johan W hade en bra redan igår. Peter A och Peter på Röda Berget. Kent och Mary och  Peter S på den lite blåare kanten. Sedan får vi sen om Martin kommer med i krönikor klubben Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar: