20100427

En betraktelse om en skitig dag.

Sitter i soffan och grubblar över dagen Känner mig trött. vill inte riktigt finna en glöd. Den släktes idag. Denna jakt på person. Denna ensamhet som jag känner. Vet inte hur jag ska närma mig alliansföreträdare. Är det bar en slump eller?

         Ett ord kan betyda så mycket och idag har det gjort det för oss socialdemokrater. En person tillika vår ledare har blivit smutsigt angripen och vi känner en förlamning som tar vid när den första ilskan lagts sig.  Personligen en tomhet.
        Hur ska jag gå vidare ska jag vara arg eller förlåtande? Ska jag angripa eller glömma? Ska jag gå vidare eller stanna upp och tjata, påminna? Men mest blir jag bara trött, ledsen. Visst ville jag ha en ren valrörelse men trodde jag på det innerst inne.
       Visst skulle det komma skit. Men så tidigt, innan sommaren. Frågan som nu ställs är om det var en förlupen kommentar eller något planerat. Hoppas på det första men är inte säker, tvärtom. I denna hyperplanerade värld av politik så känns det inte så sponatant med en kommentar av den kalibern.
      Var med och drog igång tvättstugan och hoppades på att den inte skulle behövas användas men tji fick jag. Det börjar snart bli tid att sätta upp ett bokningsschema. Jag bara beklagar. Och ingen handtvätt hittills.
       Men vi är många bloggare som lovat en ren valrörelse. Så jag ställer frågan: Var går gränsen? Vad får jag tycka om statsministern utan att passera gränsen? Är det personligt? I det aktuella fallet verkar det vara många som tycker att detta var ok, men inte jag med många andra. Så var går gränsen? Kan vi finna gemensamma regler som vi ska hålla oss till. Frågan är hur vi ser på de som skrivits kring infrastrukturministern och Borås. Var hamnar det. Är det färgen som avgör var vi sätter gränsen?
      Många tankar är det som far i huvudet en kväll som denna. Om jag summerar är det tre ministrar som varit ute på hal is på det ena eller andra sättet. Hur hanterar vi bloggare det? Strör vi salt i såren och om vems sår? Den drabbande eller en klantige? Eller åter är det beräknande utspel. Vi vet att det funnits dessa professionella spinndoctors i landet för att ge input. Kommer vi ha dessa?
      Känner att det blir lite svårt att hålla fokus ikväll. Bara en massa frågor inga svar. speglar nog den uppgivenhet som jag känner ikväll. Borde nog ta till mig kudden för att se om John Blund kan sortera mina tankar och göra dem friare från frågor och ge mer svar. det blev lite mycket idag.

Uppdatering: Johan Westerholm gör idag en mycket läsvärd postning som ger en bild av varför vi socialdemokrater reagerar så hårt mot dessa angrepp. Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,