20100523

Eleverna är gäster inte gästarbetare!

Noterar att major Björklund är livrädd för att ge eleverna makt över sin skola. Men frågan som man ska ställa är för vems skull är lärarna i skola?

      Det är skrämmande när landets utbildningsminister ser lärarna som elevernas chefer.
En lärare har utbildning, yrkeserfarenhet och tjänsteansvar. En elev som sätter betyg på sin lärare har däremot inget ansvar alls. Ingenstans i arbetslivet sätter medarbetarna chefens lön
      Istället bör man se lärarna som servicepersonal på ett hotell och eleverna som gäster. Med den ingången så blir det tydligt att eleverna/gästerna ska få tycka till om den service som de får. Det är när vi kan få det perspektivet på vår personal inom vård, skola och omsorg som jag tror mycket är vunnet. Tror att det är en bättre jämförelse än att prata om kund. Vi ska ge våra betalande gäster den service och hjälp som de har rätt till.
    Vidare kan jag bara konstatera efter att i veckan har haft ett skolforum med våra elevråd på våra högstadieskolor att det finns så mycket klokhet och mognad bland våra unga som nu ansvarig minister sågar fullständigt.
Men maktbalansen mellan lärare och elev i klassrummet kan rubbas betänkligt med den nya Göteborgs-modellen för lönesättning av lärare
      Denna misstro mot våra unga är för mig skrämmande och ger mer problem än det löser. Istället för att prata om hur vi gemensamt formar en skola som är öppen lyhörd och ser varje individ så vill Jan Björklund och Folkpartiet föra skolan till den militära kasernen. Regeringen avskaffar värnplikten på det ena hållet men inför den på det andra.
      Vore det inte bättre för statusen om lärarna fick bra omdömen av sina gäster/elever och på det sättet blev populära istället för att vara militära ledare i klassrummet. Nä det är dags för Folkpartiet att tänka om och tänka rätt.

Andra som skriver är: Krassman och Edvin Alam. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,