20100528

Vi måste bli tydligare med att det finns skillnader och att arbetslinjen gäller

Ja så kom den en ny undersökning och det är bara att tugga på. Men var står de för och alla dessa undersökningar. En sak är säker.Vi måste bli bättre på att föra ut vår politik och visa på skillnader, ty arbetslösheten är ingen synvilla.

       Jag fångar nyheten hos Viktor som snabbt leder mig vidare till Peter och han ser ett samband med var samtlaet kring politiken legat den senaste tiden och då är det skatter som gäller. Som vi  alla vet är det inte vår paradgren utan vår gren är arbete. Den diskussionen måste vi nu få upp på agendan. För regeringen har övergivit arbetslinjen. Vi har idag en arbetslöshet som snart passerar tio procent och då pratar Statsministern om synvillor. Det är skrämmande.
       Hade en medlem på tråden i går som undrade hur vi kommer agera med dessa siffror och jag sa som alltid det är bara hårt arbete som gäller och att vi är tydliga med vad vi vill.
      Vi har nu presenterat en hel del politik både gemensam med Miljöpartiet och Vänsterpartiet som egna förslag. Det finns nu en motbild till den politik som trasar sönder vårt samhälle som sliter isär det vi har byggt gemensamt. De leder mig till att klassamhället blir tydligare trots vad vissa på den andra kanten försöker säga.
       Så idag är alltså Alliansen större än de RödGröna men vad gäller i morgon när nästa undersökning kommer. Kan vi få upp de avgörande frågorna på agendan eller ska vi fortsätta diskutera på den högra planhalvan. Visst är jag bekymrad men inte orolig. När jag i eftermiddag möter värjarna på torget i Vimmerby så får jag den rätta domen.Då får jag höra vad de anser och vilka frågor som de vill samtala om. För den agendan är den viktigaste för mig.

Media: DN, SvD.
Bloggat: Fredrik Axelsson och Badlands Hyena skriver. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,