20100603

Vad väntar mina elever när skolan slutar Reinfeldt?

Skolavslutning, smaka på ordet och vi alla får ljusa tankar. slippa skolan, bli vuxen, få möjligheter att gå vidare

      Idag så ska jag som ordförande i Vimmerby folkhögskola förklara läsåret för avslutat i Vimmerby kyrka. En av mina bättre stunder som politiker. Att dessa individer som satt sig på skolbänken för att få en ny start eller kunna ta det där klivet ut i världen. Folkhögskolan är en smältdegel där idéer blir verklighet.
     Men idag så finns det en klump i mig. Vad händer med våra unga som idag är klara med sin utbildning och kastar sig ut mot den öppna arbetsmarknaden.
     Ser att Peter på Röda Berget har funnit denna tabell och den talar sitt tydliga språk. Regeringen har misslyckats. Det finns inget annat namn på det. I jämförande länder ligger arbetslösheten bland våra unga still eller sjunker men i Sverige fortsätter arbetslösheten att stiga.
    Så när jag om ett par timmar ställer mig upp i Vimmerby kyrka och ska hålla mitt tal, vad ska jag säga till dem?
     -Ni kommer komma ut på en  arbetsmarknad som frodas med stora möjligheter för er då det saknas arbetskraft. Ni kommer mötas av elaka socialdemokratiska bloggare som påstår att det finns en ungdomsarbetslöshet som närmar sig trettio procent men det är bara en synvilla. En illusion skapad för att ge den sittande regeringen dålig publicitet. Så se alla de möjligheter som nu väntar er. Om nu olyckan skulle var framme så se de tre månader som ni får ledigt som en möjlighet till bad då samhället ska vänta och se, innan vi hjälper er.
     Ja så skulle jag kunna säga men jag kommer tacka alla  på ett så där politiskt korrekt sätt och sedan äter vi tårta och tänker inte på morgondagen. Vi kommer minnas det år som varit och planera för hur vi ska hålla kontakten då vi kommer från hela Sverige. Morgondagen får vi ta just i morgon. För då kan synvillan vara borta verkligheten ha trätt fram...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,