20100602

Barnkonventionen som lag är bra för barnen!

Kan bara hålla med om att det behöver förstärkas kring barnkonventionen. Så när tre folkpartister skriver i Aftonbladet att barnkonventionen bör bli lag är jag med på noterna.

     Denna fråga är för mig inte direkt partibunden utan än viktigare än så. Min förhoppning är att som i Norge få till en förändring så att barnkonventionen blir lag. Från en tidigare bloggning så skrev jag
Lyssnade på ett föredrag med Kirsten Sandberg professor och jurist från Norge. Hon berättade om att i Norge hade man en människorättslag där man lyft in barnkonventionen. Det som var intressant var att denna lag stod över andra lagar om det skulle tolkas. Det hade gett avtryck i Norge.
     Kan sägas att Socialdemokraterna i Vimmerby har motionerat om att just göra konventionen till lag för att just åstadkomma det som artikelförfattarna är ute efter. Bilden är att vårt parti är eniga om att vi måste göra något men osäkra vilket som är det bästa verktyget. För min del så tror jag utifrån vad som gjorts i Norge, att vägen genom lagstiftning är bra. Tyvärr så är det att vackra ord inte räcker långt utan att vi måste spänna musklerna för att verligen sätta barnen i centrum.
     Genom mitt arbete med att utbilda elevråden på våra högstadieskolor är bilden av en vuxenvärld som står för läpparnas bekännelse tydlig.
     Som avslutning så hoppas jag att regeringen tar initiativ och lägger fram ett förslag som vi kan enas omkring för barnens skull.

Jag tidigare skrivet om ämnet här och här.
Mer skrivet om detta finns hos Seved Monke. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,