20100722

Integriteten och den sjuke?

Ska göra ett inlägg kring det där med datorn, nätet och integriteten. Inte mitt område, men känner mig som en kämpar för en patient en journal. Kulturbloggen fick mig att ge mig på tangent bordet efter rensat Kantareller.


     Som äldre- och sjukvårdspolitiker möter jag på patienter och anhöriga som många gånger känner en bestörtning om att läkaren inte känner till min mediciner eller vad som hände mig förra veckan. Med den rörlighet som finns bland våra medborgare så är man ena dagen i Malmö för att andra dagen vara i Kiruna. Jag tror på en journal per patient men det kan inte bara finnas så där utan att man har restriktioner över vilka som ska ha åtgång till det hela. Det bör också finnas spärrar i systemet. Så att man på olika nivåer bara får veta det som är relevant för den aktuella situation. Hur man rent praktiskt löser detta lämnar jag med god hand till professionen.


      När det sedan gäller försäkringsbolagen så behövs det en allmän uppsträckning över vilka uppgifter de behöver få fram. Här ser jag en större fara gällande integriteten än när det gäller våra sjukjournaler.

       För mig är det en ny fråga men också en självklar att tänka på då nätet för med sig en massa fördelar men det finns också fallgropar och dem bör vi känna till och tappa igen så att ingen blir skadad.

       Kan vi göra detta själva eller behöver det till ett Piratparti i riksdagen är jag idag inte man att svara på. Men för min egen del så skulle det vara en förlust om inte socialdemokratin skulle klara även denna fråga. För det är som alltid när det kommer nya tekniker eller annat att den som blir klämd är den lilla människan. Och just för dem finns socialdemokratin till. Dock behövs det ibland lite sparkar på smalbenet så vi vaknar och återtar vår position om att ständigt vara i opposition mot orättvisor och på den svages sida mot överheten.

Bloggat: Johan W och Kulturbloggen och Claes och Opassande och Hartman och Brockman alla skriver de om integriteten på ett eller annat sätt.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,