20100724

Lördagsbetraktelse om sociala medier och jag

Sitter nu på Lördagen med regnet fallande utanför vårt fönster. Från grillat till en mustig köttgryta. Ja snabba beslut är tagna och jag funderar över mitt bloggande och övriga medverkande i det som heter/kallas sociala medier.

     Kan man säga att jag skriver alltså finns jag? Ja om man ska dra några snabba slutsatser av dagens samhälle så är det nog en stämmande bild kring politiken. Jag hör politiker tjata på andra politikers barn att få med gubben på Facebook annars är valet förlorat. Så om man bara är med på Facebook så vinner vi valet. Hm då borde min valseger vara klar då jag finns med både på Facebook och Twitter samt bloggar en massa. Med det som en sanning så fick jag plötsligt en massa tid till övers som jag inte vet vad jag ska göra med.

      Nä så enkelt är det inte. Men sociala medier har en roll i dagens politiska verklighet. Det ger oss politiker ännu en portal att nå väljare och sympatisörer. Men det ger mig också den där möjligheten som vi, nästan alla, politiker sägs sakna. Ett ställe att få prata/skriva till punkt. Att kunna utveckla lite mer kring olika frågor än va som vi annars ger möjlighet till.


      Personligen är bloggen mitt andrum. Mitt rum där jag kan hylla partier, kritisera partier, hylla personer och kritisera personer. Men framför allt rummet där jag kan ge min syn på olika politiska frågor. Det som jag skriver är ingen annans åsikter än mina egna.Jag är inte styrd av någon. Jag får själv ta ansvar för det som kommer ner hör från mina fingrar.

      Jag har tidigare varit inne på att jag anser att många försöker göra detta med sociala medier till en vetenskap där det snart krävs en doktorshatt för att få uttala sig. Det stämmer inte men visst kan man med lite tekniskt kunnande bli bättre på att nå ut.

     Med nya medier så kommer snart en bok om det nya och det är den formidabla boken kring framvästen av NetRoots och hur bloggandet fungerar ur den synen. Själv så skriver jag tillsammans med Ulrika Falk ett avsnitt om hur sociala medier förändrar det lokala mediaklimatet.

     För visst gör de skillnad men vad resultatet blir får vi återkomma till. Det som ska bli intressantast är om ett parti med nätet som huvudagenda lyckas komma in i vår riksdag. Piratpartiet kommer att synas otroligt av de övriga partierna om de lyckas sno åt sig ett par mandat. Det som jag tror kommer avgöra om de kommer in är om de kan ge en bredd på sina frågor kring individens integritet och inte fastna i en massa tekniska variabler med uttryck som inte Svensson på gatan har en aning om.


      För med nya forum att diskutera och nya tekniska lösningar på gamla problem så följer nya problem att lösa för att skydda individen mot storebror. Och ska den frågan klaras måste vi få ett fotfolksperspektiv på det hela. För om du frågar den enskilde om kameraövervakning så kommer du få ett ja av många för de "har inget att dölja" men vad blir nästa steg tänker de inte och jag har nog inte heller tänkt det. Där får jag ge PP cred för att de fått upp den frågan på min agenda.

Bloggat: Peter A och Opassande och Sagor från livbåten som samlat ihop en hel del länkar till de som skriver om lite typ ovan.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,