20100719

Skillnaden är så stor så stor

Ser att min vän Johan Westerholm har retat upp några av högerns män. Det är bra för det ger oss en bild av de skillnader som finns mellan den egentliga politiken som högern står för och den vi står för.

      För oavsett vad som sägs och skrivs är det stora skillnader i hur vi vill forma och utveckla samhället. Det ligger i våra grundideologier. Och som jag tidigare skrivit så kan vi tycka samma om var parkbänken ska placeras men orsaken är milsvid.

      Socialdemokratin tror på det kollektiva lösningarna och att det är tillsammans som vi lyfter den enskilde och ger den möjligheter till att förverkliga sitt liv och sina drömmar. Vi tror inte att ensam är stark utan tillsammans blir den enskilde stark. Genom dessa skillnader så bygger vi två olika samhällen och ser på världen med två sorters ögon.

      Med det i bakhuvudet så blir det tydligt hur vi ser på finansieringen av välfärden och för att inte tala om vad välfärden innehåller. Medan de blåe pratar om välfärdens kärna ser vi en helhet med allt från stavgång till operationen av din blindtarm.

     Medan högern vill att välfärden ska vara en liten kärna som vi gemensamt betalar och då kan sänka skatten blir det som vi behöver utanför stort och får betalas med egen plånbok. Då återkommer igen skillnaden. vi vet att det blir billigare om vi delar på kostnaden och bär risken gemensamt. Ett tydligt exempel är införandet av LOV (Lagen om valfrihet). Då drar kommunerna ner på vad som ingår i hemtjänsten och våra äldre får köpa tilläggstjänster av de privata utförarna. Så de med lägsta pensioner får sämre kvalité då de inte har det ekonomiska utrymmet att få tillgång till dessa extra tjänster. så ser olikheterna ut i praktiken. Men det ryms inte i retoriken från högern utan det göms bakom en massa snömos om valfrihet.

     Sedan må jag kunna bjuda Tokmoderaten på en öl då jag har mer kontanter i plånboken, men blir min son bättre i skolan för det med indragna tjänster och en kommun med stora sparbeting. Ja Tokmoderaten må gilla läget men inte jag. Jag hade gott kunna avstå från att bjuda på öl och ge mer till skolan och äldreomsorgen. Att se till att pengarna fanns till de som behövde och inte till en god väns, dock moderat, ölintag. Ska sanningen fram så hade jag råd med att bjuda på öl innan också i alla fall en liten...

Media: SvD, Ex,
Bloggat: Kent har gått igång på Johan...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,