20100709

Välfärden visar ideologiska skillnader och moderater är välkomna till min stuga

Idag så vaknar man upp och ser ett dis skugga solen på Gotland. Värmen är påtaglig. Det kommer bli en bra dag mot kväll. Som Socialdemokrat lever jag än på Monas Sahlins fantastiska tal. Ett ideologiskt tal för framtiden.

      Snart är veckan över. Idag ska Göran Hägglund få möjlighet att än en gång försöka ge en bild av vilka människor som är verkligheten och vilka som inte är det. Men jag misstänker att jag på den frågan inte kommer bli klokare utan tänker i andra tankar.

      Peter Johansson skriver nu på morgonen att han välkomnar svängningen i debatten från procenttecken och sifferexercis till att samtala om välfärden och hur det innehållet ska se ut. För med det samtalet kommer de ideologiska skiljelinjerna blir påtagliga. Ty det är där som vi ser hur det skiljer mellan partierna. För jag har skrivit det ett antal gånger. Det finns ingen Svensk modell utan en Socialdemokratisk modell. För som alla vet så har högern varit emot alla de välfärdsreformer som vi socialdemokrater lagt fram under åren. Stödet har kommit från Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

      Sedan kan jag bara beklaga att ni moderater inte får vara i närheten av oss Socialdemokrater. Vi kanske kan bära på nått som smittar typ solidaritet...  Kan konstatera att de inte får bjuda över folk till sina stugor i Visby Strandby. Då säger jag bara välkommen till min  stuga istället så kan vi prata. Om ni skyndar er så finns det lite rosé kvar... Ps om ni inte säger nått kan jag låta Monas tal gå i bakgrunden ds.

Media: SvD, SvD2, DN, Ab, Sydsvenskan, Makthavare.
Bloggat: Ulrika Falk och Camilla Wedin och Peter Andersson och igen har morgon postningar på tema Socialdemokratin och Almedalen.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,