20100813

Bloggen i det lokala medialandskapet.

På tåget mot Vimmerby sitter jag och känner mig nöjd. grubblar på om jag nu kan visa mig i samma kretsar som Ranelid eller om jag då kan tyckas högfärdig?

      Anledningen är att nu finns det ute till försäljning, boken om NetRoots. Mitt kapitel som jag skrivit tillsammans med Ulrika Falk handlar om bloggen i lokala politiska arbetet och vad det innebär. allt från partikamraterna till den lokala median. Vi kan se att det sker sakta en ökad förståelse från våra partikamrater över att det nya mediat är ett bra komplement.

      Det stora problemet är däremot hur de lokala tidningarna hanterar de nya möjligheterna till kontakt med läsarna. Det finns en rädsla att ta till sig det nya. En förklaring som jag fått är att om man arbetar mer med nätet riskerar papperstidningen tappa prenumeranter som i sin tur leder till minskade annonsintäkter. Det är ett argument som jag kan ha förståelse för. Men frågan är om det är ett argument som håller för framtiden. Vi vet idag att tidningarna har ett monopol på nyheterna. Det är realiteten på mindre orter som Vimmerby. Nyhetsbaserade bloggar eller andra typer av medborgarjournalistik  finns inte som det gör på riksplanet. Det finns ingen oro att man blir frånsprungen om man väntar med att publicera och då endast i papperstidningen.
 

        Krasst så är det så att vi politiker hamnar i en beroende ställning till lokalmedia då det är den största kanalen för att nå ut med de vi vill. Det är inte sunt. Särskilt inte för mig som är så van med att arbeta med bloggen och andra sociala medier för att för att min budskap. I realiteten handlar det om att inte publicera på bloggen innan det har varit i tidningen. Det som jag skriver i boken att vi bloggare hade fått en gräddfil har nu ersatts med sur mjölk. Ett försök att stoppa utvecklingen. Vi kan notera hur man på det sättet missar en spännande debatt kring hur man vill utveckla lokalsamhället. En diskussion där tidningen kunde vara ledande. 

      Jag kommer återkomma till detta ämne och följa hur utvecklingen kommer ske För att det kommer utvecklas är det ingen tvekan om. frågan är hur och vem som styr den och vem den kommer gynna...

      Jag har nu inte sagt allt som står skrivet i boken så ta och köp den i alla fall. Ni kan göra det här.
Bloggat: Peter A och HBT-Sossen och Claes om denna bok...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,