20100906

Det börjar i telefon...

Har idag stått på gågatan i Hultsfred och ställt frågan vad som kan bli bättre med vården i Kalmar län och Hultsfred/Vimmerby. Vi har tjuvstartat med vårt vallöfte att samtala mer med patienter och medborgare och ta tillvara deras erfarenheter. Vi har gjort det förr men nu ska vi bli bättre, mycket bättre.

      Det som slog mig var hur frågande folk blev. " Den är ju bra", " Det funkar jättebra". Jag fick tjata till mig förbättringsområden. Det som kom fram var resan till och mellan vården. Det visar sig att när man väl landat på Hälsocentralen eller akuten finns inget att klaga på. Men informationen på vägen dit eller resan mellan olika sjukvårdsinrättningar. förbättringsområden so jag tar med mig.

     En annan del var tillgängligheten till telefonen. Det som framkom var att det kunde vara bättre med träffsäkerheten med utsatt tid. Men jag kan konstatera att det inte låter som När Johan Westerholm ringde till en offentligt finansierad verksamhet i Stockholm.


      Här ser vi vad vi socialdemokrater varnar för. De privata gräddfilerna. som tar nya tydliga marknader. Vi ser en segregerad sjukvård växa fram som tar från den som behöver till de som har råd. En utveckling som jag bara förfasar mig emot. Vad är nästa steg en vård som redan i tidigt utifrån diagnos sorterar de som kommer fram snabbt och de som får stå åt sidan.

Media: Alliansfritt Sverige den progressiva nyhetsportalen, Dagens Samhälle,
Blogg: Landstingsmajoriteten som ger vår politik.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,