20100907

Ideologin kommer vinna valet

Noterar att det inte riktigt lyfter i opinionen. Men det kommer jag lovar det. Vi måste få en slutskeende som handlar mindre m procent och mer om vilket samhälle vi vill ha.


        Med en dåres envishet så tror jag att det vänder och jag får det genom samtalet på gatan och i dörrar jag knackar. Men det blir inte gratis utan det blir med en stor dos ideologi som vi kan vända skutan. Det går inte med att diskutera skattesatser på procent hit eller dit.

       Jag ska idag hålla debatt på Vimmerby folkhögskola och tänker där koncentrera mig på det ideologiska och ge de studerande lösningar på våra problem utifrån vår ideologiska grund. Inte rabbla siffror. Först ska jag säga nej till LOV (Lagen om valfrihet) då den inte ger faktiskt valfrihet för de äldre utan endast är kostnadsdrivande för kommunen. Vilket ledet till mindre resurser att utveckla kvalitén frö våra äldre.

        För det finns en skillnad mellan partierna. Socialdemokratin är en rörelse som tror på individen. Men vi tror vi behöver varandra för att lyckas Vi tror att den enskilde växer genom kollektivet. Det avspeglar sig i det samhälle som vi byggt. Genom de kollektiva lösningar har vi lyft den enskilde. För genom kollektivet bygger vi trygghet. För vår tro är att när människan känner sig trygg så vågar den pröva vingarna. Den vet att vi tar emot om vingarna inte bär. Genom kollektivet ser vi varandra och kan ge varandra frihet. Men den friheten får inte gå ut över någon annans frihet.

         Med detta i ryggen kan vi vara ense om placeringen av parkbänken men oense om syftet. Vi måste som politiker vara tydligare med våra syften när vi fattar de små nära besluten.  Som avslutning så tror inte vi hungriga vargar jagar bättre. Vi vet att när människor känner trygghet xå blir de friskare. Vi vet att med en ordnat ekonomi orkar man lägga energi på att söka jobb.

Media: DN, SVT, SvD, Ab.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,