20101013

Brev till Bodström

Hej Thomas Bodström. Jag känner inte dig men vi är partikamrater. Jag bor i Vimmerby och har varit en av dina försvarsadvokater. Nu säger jag upp mig från uppdraget och ber dig stanna hos familjen. 


          Socialdemokraterna har gjort ett av sina sämsta val och vi har nu tillsatt en kriskommission. Vi har dessutom fått ett besvärligt parlamentariskt läge. Vi visste inte hur valet till talman skulle gå och vårt alternativ skulle få majoritet eller inte. då väljer du att sticka till USA utan att det är clearat med ersättare. Jag upplever det som egoistiskt och mycket olämpligt. Det var droppen som fick bägaren att rinna över.

          Mitt förtroende för dig är nu förbrukat och jag känner att du brustit i ditt förtroende till partiet. Du har självfallet rätt att vara ledig tillsammans med dina barn. Men det finns ett just sätt att göra det på och mot oss alla som varit dina försvarsadvokater under ett antal år är nu trötta och besvikna. Vi har givit dig en massa möjligheter som du bränt och hoppats kunna komma tillbaka.  Men inte längre. Jag vill inte ha dig tillbaka till riksdagen. Du känns idag mer som en belastning för vårt parti än en tillgång.

       Och det handlar inte föräldraledigheten, utan hur du svikit dina partikamrater och dina väljare. Mitt förtroende är förbrukat. Du har en annan karriär att satsa på och jag tycker att du efter din föräldraledighet ska satsa på den.

       Men när du var närvarande så var du en förbaskat bra politiker. Men de kändes som du var närvarande allt mindre. Det var så mycket annat som du gjorde och som inte skulle ha accepterats av någon annan. Jag hoppas du får det bra med din familj och att du i framtiden är välkommen tillbaka till topp politken. Men då vill jag se en satsning och inte allt detta hattande med allt annat. Du må tycka det funkar men i folks ögon så gör det inte det och vi partikamrater får ägna kraft åt att försvara allt du gör istället för att samtala kring vår politik.

Ha det bra önskar Peter
 

        Vet inte vilken skit jag får ta för detta men ibland kan man inte vara tyst. Det ställs krav på oss som sliter på den lokala nivån och då måste man kunna ställa ordentliga krav på våra toppföreträdare. De har ett ansvar som jag tycker de måste ta.Vi lägger ner en massa tid för att företräda partiet som vi älskar och genom helger och kvällar offra den mesta tiden för att få igenom politiken, värva medlemmar och inte allra minst övertyga människor om vår politik. Men det är svårt då mycket av samtalen handlar om Bodströms alla olika handlande. Allt från Pysslingen till USA-resa. jag måste få pysa av mig för att orka företräda partiet.

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, Ex3, DN, SvD, SVT, SR.
Bloggat:  Johan Westerholm och Tokmoderaten och politikerkollen på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,