20101008

Inte i år heller....

Jag fick inte heller i år nobelpriset. Varken i litteratur ( Vilket jag borde med denna kioskvältare till blogg) eller fredspriset (Ännu ett år hållit ihop familjen)...

        Men jag kan se en tendens när det gäller fredspriset. Det blir allt mer politiserat och nobelkommittén tar mer och mer politisk ställning. I år blev det tydligt när man också i sin motivering så tydligt pekar på att Kina inte fullgör sina förpliktelser gällande bland annat mänskliga rättigheter. Jag gillar denna utveckling och att priset kan användas aktivt för att få en fredligare värld. Visst kommer det provocera och det är inte av ondo för om inte annat, så kommer frågorna upp i ljuset.

       Jag ser att många priser som delas ut bygger på historien. Men det är här som jag ser en annan utveckling.  Från ett belöningspris för lång och trogen tjänst till ett mer arbetsinriktad, fortsätt du är på rätt väg. Det är bra och hoppas jag kan inspirera fler. Jag skrev om utvecklingen för ett år sedan och ser nu att den fortsätter

        Som avslutning så ett stort grattis från mig till Liu Xiaobo. Det är väll inte troligt att han får komma till Norge och ta emot priset. Hoppas att detta kan vara ännu en liten skakning som kan leda till utveckling även på det demokratiska området i Kina. Vi kan nu hoppas att de västerländska företag och organisationer som verkar i Kina inte tar avstånd i rädslan för att bli av med affärer utan sluter upp bakom den Norska Nobelkommittén. Noterar att Kina redan har försökt skrämmas men att det inte biter på kommittén.

Media: DN, DN2, SvD, Ab, Ex, Ex2.
Bloggat: Carl Bildt.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,