20101002

Makten över verkligheten i mitt VImmerby


Sitter i vardagsrummet och funderar över vad som händer i Sverige idag imorgon. Nytt styre i kommunen ska det bli och får väll säga nytt styre i riksdagen. Ja bilden kommer bli annorlunda. Men min fundering eller ska jag sträcka mig till att säga spaning är vilket Vimmerby kommer jag vakna upp till om tio år.


         Hur ser Vimmerby ut idag jämfört med när jag flyttade ner för 17 år sedan. är det samma Vimmerby eller har det hänt något. En sak som etsat sig fast i mitt huvud var när då blivande hustrun sa -Vimmerby är en turiststad. Jag som kom från Stockholm bara gapade. För att inte överdriva för mycket så vet ni de där övergivna västernstäderna som Clintan brukar rida in i. Ja Vimmerby var inte långt ifrån och jag var inte Clintan. Nog för att jag är tuff, men det finns grader...

        Men vad hände och var är vi idag? Minns att jag med mina Stockholmsvanor begav mig ut på det lokala haket för en öl och lära känna min nya stad. Vet att bardisken var den allers rådande knutpunkten för nya kontakter och skvaller. Men döm av min förvåning då man närmande sig bardisken så vreds huvuden bort från allt nytt som kunde tänkas komma i vägen, så även mig. Men var detta bara av ondo? Nä för det gjorde också att man tog om hand om de sina. Hade man kommit in i "familjen Vimmerby" så fanns det ett stöd. Dock fick man inte sticka ut...

         Men nu sitter jag i min soffa 17 år senare och ser på mitt Vimmerby. Ja jag säger mitt Vimmerby. Det är annorlunda med en halvmiljon besökare årligen så kan man inte vända ryggen emot. Visst finns det de som försöker men vart man än vänder sig så finns en spännande främling som ridit in i staden. En främling med krav. Det sjuder och nya möjligheter dyker upp dagligen, men få vet att ta dem.

        Då landar jag på politiken. Vi vet att Vimmerby de senaste åren har tappat i företagsrankingen. Alla säger sig veta vart det beror på men är det verkligen så. Är sanningen att vi ska göra som alla andra? Tror inte att det är så lätt. Jag tror det finns ett djupare problem som ligger kvar i bardisken som jag stod vid för 17 år sedan. Rädslan att ta till sig det nya och ge det hundra procent. Ett antal försök har gjort under ren men ingen har riktigt våga köra racet fullt ut.

        När jag hade bott i Vimmerby ett antal år var det något som hände och det gick uppåt för Vimmerby. Det fanns en Vimmerbyanda. När medborgaren litade på politiken som gick jämsides med företagen. Men sedan så rann det ut i sanden. Kan inte sätta fingret på vad som hände. Kan vara att det var enkelt att det inte satt sig och med byte av personer så bara försvann det.

        Men det som måste upp på agendan är Vimmerby 2020 vad är vi då och vad vill vi att omvärlden ska se och höra. Enkelt så är det inte en industristad som kommer vara på vars mans läppar. Det kommer vara en tjänstestad med upplevelsen som grund. Men det kommer vara ett brett spektra som gör att vi har arbetskraftbrist. Vi vet att upplevelser är person intensivt. Det går inte att byta serveringspersonal och skådespelare mot robotar ooch löpande band. Vi har nya målgrupper som inte är barnfamiljer endast. Självklart kommer de vara grunden för sommaren.

         Men vinter halvåret så fylls staden av studerande som går det otaliga kurserna och utbildningarna som är förlagda till vår ort. Det är allt från ett gymnasium med inriktning på barnkonventionen och Astrid Lindgren med skrivandet och teatern som verktyg. Det fylls vidare med folkhögskolan som har sitt arbete med de internationella arbetet med barnkonventionen och ett brett utbud för människor med funktionsnedsättning. Kring Astrid Lindgrens Näs finns ett Campus med olika kurser i allt från besöksnäringen till skrivandet. Allt bottnar i barnen och Astrid Lindgren. Vimmerby är en stad som ligger  framkant i hur man lyfter våra unga med kulturen som drivkraft.

         Landsbygden finns med som en viktig arena då vi är beroende av de öppna ytorna som besökarna vill ha. Men det gör också att våra invandrare får möjligheter att ta del av de åkrar som inte används för att odla på dem. Detta ledet förutom öppna landskap till att vi kan på våra krogar och skolrestauranger ge gästerna närproducerat i en otroligt hög utsträckning som sätter avtryck på kartan.
 

        Men nu är valet avklarat och vi kommer få ett kommunalråd som har ett brett folkligt stöd. Men jag ställer mig frågan hur han kommer klara de förväntningar som finns på hans axlar. Han går in i ett stadshus med tron att det kommer vara som att styra hans företag. När insikten slår honom att det är en annan verklighet och att det handlar om att ta hänsyn till breda majoriteter och minoriteter. Att det finns regelverk och nått som heter demokrati.
 

        Kommer det här då finnas tid och möjlighet till att fundera på framtiden eller blir det en konfrontationspolitik. Jag vet att det finns en oro som det nya kommunalrådet måste hantera. För en sak är säker. Man styr och leder inte en kommun ensam.

       Som avslutning så gäller det att mitt parti nu också sätter sig ner och funderar vad som gick fel. Vad var dert som gjorde att vi inte vann valet och backade. Vi kan inte vara nöjda med att åter förlora ett val. Vi behöver se över om vår berättelse.Var vi för nått eller var vi bara ett emot parti. Vi kan se hur röstspridningen var stor mellan riksdag, landsting och kommun.

       Vi måste göra en analys som lämnar organisationsstadiet. Om mängden flygblad och färgen på dem är nu ointressant. Vi måste göra en analys av vår eller avsaknaden av vår politik. Vilken bild har vi drivit de senaste fyra åren och vilken bild gick vi till val på... Vi har nu en kort tid på oss innan vi åter börjar valrörelsen för att ta över Vimmerby och Sverige 2014. Vi måste nu formulera en politik som bygger på det nya Sverige och det nya Vimmerby. Socialdemokratin har gjort det förr och kan göra det ny. Ge väljarna tron på framtiden.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.Glöm inte NetRoots valananlys!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,