20101110

Dammluckan är öppen och klockan tickar

Till vilken nytta. Risken är stor att vi tappar fokus på det nödvändiga.


    Idag säger Mona Sahlin att VU och Partistyrelsen ställer sina platser till prövning




Jag vill att vi på förtroenderådet den 4 december ger en valberedning i uppdrag att inför mellankongressen pröva förtroendet för hela verkställande utskottet och partistyrelsen. Partiledningen behöver ha ett starkt stöd och mandat för det stora förändringsarbete som nu måste följa.

Jag vill och jag kommer som partiordförande ta mitt ansvar för att leda det socialdemokratiska partiet genom denna kris. Mitt mål är att en stark socialdemokrati ska gå till val 2014 och 2018 med en framtidsförankrad politik.

Jag har flera gånger sagt att det förvisso handlar om person, men framför allt att vi måste förändra vår politik. Nu är det upp till oss alla att med stor öppenhet hjälpas åt i det arbetet.
      Jag ser en risk att det bara blir fokus på person istället för politik. Men jag förstår Mona Sahlin vad kunde man annat göra? Nu krävs det skärpning av partiet och att vi kan koncentrera oss på politiken och ge faan i persongalleriet.

Media: Aftonbladet 1, Aftonbladet 2, Aftonbladet 3, Expressen 1, Expressen 2, Expressen 3, SvD 1 och 2, DN 1 och 2, SVT, SR

Bloggat Peter J och Johan W och Martin M på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte NetRoots valananlys samt den öppna kriskommissionen
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,