20101111

Skit i personen. Nu ska vi bygga politik

Den oro som jag känt den senaste veckan besannades nu med historierna kring vem som ska leda socialdemokratin in i framtiden. Det är en öppen arena för tuppfäktning med risk för bara förlorare. 

         Nu är det klart att partiledningen ställer sina platser till förfogande. Bra, . Inte mitt favoritbeslut. För när vi som parti behöver koncentrera oss på hur vi ska forma en politik för framtiden är personfrågor av ondo. Själv hade jag hoppats att man haft lite is i magen så att det politiska samtalet hade kommit igång. Genom att Kriskommissionen inte har inlett sitt arbete så blev detta beslut en gigantisk uppförsbacke. Det kommer nu vara ett antal veckor med intriger gissningar positioneringar kring framtida uppdrag.

        Mona Sahlin och de övriga i partistyrelsen och VU har nu ett stort ansvar att hålla ihop partiet och se till att vi får de samtal kring politiken som vi så väl behöver. Jag kommer på denna blogg inte spekulera i personer utan fokusera på idédebatten och den framtida politiken. Min förhoppning är att jag inte kommer vara ensam och de som endast nu ger sig in i spelet för egen vinning snabbt tar ett steg ut ur rummet. Vi har inte plats för dem.

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3.
Bloggat: Lena S och Alexandra på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte NetRoots valananlys samt den öppna kriskommissionen
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,