20101127

Fler vill öppna det slutna rummet.

Vaknar till ett insnöat Vimmerby och kan ibland känna det om socialdemokratin. Men det finns alltid hopp och den dagen då jag inte känner det kan man lägga sig ner och dö en smula.


          Idag så läser jag DN och ett hopp väcks inom mig. Det är fler än jag som vill öppna mitt slutna parti och ge medlemmarna och sympatisörerna ett större inflytande över vilka som ska vara våra företrädare. Det finns ett så talande stycke i vad Karl Petersen skriver idag
Jag sitter i Socialdemokraternas förtroenderåd. Det måste innebära någonting mer än att jag den 4 december ska åka ner till Stockholm och välja en valberedning som redan är uppgjord på förhand – som i sin tur ska föreslå en partiledare som även den är uppgjord på förhand.
      Visst kan det kännas så uppgjort och ledsamt, men han själv är ett exempel på att det inte behöver vara den stängda organisationens politik som ska gälla. Att de som vill ha medlemmarnas förtroende att leda partiet och därmed göra anspråk på att också leda landet ska vara en ledare som VILL leda och inte bara bli utsedd för att göra minst skada. Argumentet för att den socialdemokratiska konklaven är att medlemmarna inte riktigt vet vad som är bäst för partiet. Med det argumentet så är det inte konstigt att vi tappar i mark på många områden. Vi kan se på de ställen som vi gått fram i valet. Det är på de ställen där vi haft en öppnare klimat och tydligare politik.  Så låt det bli ledande när vi nu formar den nya organisationen och politiken.

     Så avslutningsvis ställer jag mig bakom det som Carl Petersen säger om vad som vi kräver av de kommande kandidaterna.
Socialdemokraterna måste bli ett öppnare parti, där människor vågar höja sina röster och stå för sina åsikter. De som vill bli nästa partiledare måste kliva fram och säga: ”Jag vill bli partiledare. Det här är min berättelse om Socialdemokraterna och Sverige. Det här är min politik.”
Bloggat: Johan Westerholm och Peter Johansson och Alexandra Einerstam på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,