20101118

Sluta med jallandet och säg vad ni vill!

Det förs nu en debatt kring den Svenska/Socialdemokratiska modellen med att alla säger nej till valberedningen utifrån en profil ställt frågan till någon.

          Jag ställer mig frågan egentligen hur mycket den enskilde medlemmen är med i vaskandet efter en ny ledare för det socialdemokratiska partiet. Har vi ett rådslag kring ledarprofilen? Reser valberedningen runt och frågar medlemmar vad de anser om de kandidater som inkommit till valberedningen? Vet medlemmarna vilka som är nominerade? Om de vet vilka som är nominerade, har de då någon form av programförklaring? Visste vi vad Göran Persson ville när han bara sa nej även till mig som medlem (ja jag hörde det genom media som en majoritet av medlemmarna)? Visste vi vad Mona Sahlin stod i frågor rörande partiorganisationen?

        Nä det är nu dags att finna en annan väg där medlemmarna faktiskt får veta vilka medlemmar som står till buds och vad de står för. Det är dags att öppna upp. För ska man bli ledare för Sveriges största parti bör man visa lite kaxighet och stå för det. Jag söker en person som VILL leda socialdemokratin inte en som blivit övertalad. Jag vill ha en partiledare som medlemmarna ska veta innan valet att personen står för det och det. Sedan må kanske inte ens favorit vinna men visa det. Johan Ingerö skriver om att Socialdemokraterna behöver ett primärval och jag låter tanken sjunka in en stund, men det är åt rätt håll.

       Jag ställde en fråga tidigare om vad de som idag sitter i VU och Partistyrelsen vill med sitt uppdrag och inget svar har jag fått. Det kan tolkas som om de faktiskt inte har en ide om vad de vill med sitt uppdrag. Jag kommer inte köpa det utan kräver att de som företräder mig har en ide om vad de vill med uppdraget. Allt jallande med det blir nog bra duger inte längre. Jag skiter i om inte mitt Kalmar är representerat i partistyrelsen, om det finns andra som är tydliga med vad de vill och jag känner att det är bra.
 

         Så alla ni som aspirerar på partiledarstolen ut på banan visa upp er och säg vad ni vill med partiet och politiken. Detsamma gäller er som vill fortsätta eller bli nyvalda i styrelsen. Jag ställer fortfarande kravet på att viska byta 2/3 av styrelsen så upp till bevis. Jante duger inte som gömställe längre.

Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Ex, Ex2, DN,
Bloggat: Johan Westerholm och Martin Moberg på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,