20101201

Valberedning-processledning, ni avgör

Idag så kan man ta del av förslaget till valberedning till att utse ny partiledare. Min förhoppning är att det kommer fler val som ska förberedas typ en hel partistyrelse. Men jag skickar här en förhoppning att de som kommer utses på lördag skiter i valberedningsuppdraget och istället blir en processledning.

       Valberedningen är en bild av de traditionella maktstrukturen i socialdemokraterna. Det finns inte en ansats till nytänk. Jag känner inte personerna förutom Fredrik Pettersson och kommer därav inte uttala mig om de enskilda ledamöternas kompetens. Och det är inte det viktiga utan det viktiga är bristen på nytänkande. Om vi nu ska ha en traditionell valberedning så kunde man kanske plocka in någon utifrån som kunde se på partiet och dess behov med nya ögon.

        Det är ingen hemlighet att jag inte längre tror på den gamla modellen med valberedning. Jag vill ha en öppen resa med kandidater som vill och som också måste uttrycka det och ge oss medlemmar orsaker till varför de de ska bli valda. Då hjälper det inte att komma från Oskarshamn eller Stockholm. Jag kräver andra kvalitéer än geografi för att sitta i partistyrelsen eller VU.  För om vi ska gå på det så måste nästa partiledare komma från södra Sverige eller Norrland. Alla andra gör sig icke besvär. Som ni vet så är jag från Vimmerby, lika med södra Sverige (Synd Sandro, de är kört)

        Men min önskan är att valberedning ömsar skinn och kliver fram som en processledning som har ansvaret för att processa fram en partiledning där kandidaterna får göra sig hörda och medlemmarna har en direkt påverkan på vem som ska leda oss och landet de kommande åren. Jag ser gärna att man även engagerar väljarna i denna process.

       Att man inte skulle finna rätt tror jag inte på och det är nedvärderande av medlemmarna. Tror ingen tycker att Obama är fel man bakom ratten. De som kommer förlora på ett öppnare system är de som byggt sin karriär på glida med eller smida planer. Så kära valberedning ombilda er till en processledning och visa på att vi kan utse våra företrädare på ett nytt, deltagande sätt som också plockar fram de ledare som faktiskt vill leda oss och inte blir övertalande av Berit Andnor. Vi vill ha en ledare som kan företräda socialdemokratin och se till att väljarna ställer sig bakom oss i valet 2014.

Media: DN, DN2, Ab, SvD, SvD2, Ex, Ex.
Bloggat: Peter Andersson och Peter Johansson och Alexandra Einerstam och Mats Engström och Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,