20110208

När Sverigedemokraterna pratar klarspråk...

Jag skrev för ett par dagar sedan kring Sverigedemokraterna i Östergötland som var oroliga från det småländska hotet, om de må vara Isterband förtäljer inte historien. Ett hot mot deras kultur... Det blev sedermera en skriftväxling i kommentars spåret kring detta som jag nu väljer att lyfta till beskådande.

    Grunden var detta uttalande som man kunde ta del av på SR.
– En östgöte är en östgöte och en smålänning en smålänning, säger Markus Wiechel, som är Sverigedemokraternas distriktsordförande i Östergötland.
Det är naturen, identiteten och det kulturella arvet som gör att det skiljer på invånarna beroende på vilken sida landskapsgränsen de bor, enligt Wiechel. 

       Så Markus Wiechel har sedan viljat förklara sig i en kommentar som blev fler och min förvirring kring vad partiet står är stor. Jag låter nu er ta del av denna skriftväxling. Ska sägas att Marcus Wiechel kan komma ta plats i riksdagen då den time-outade William Petzälls stol står ledig. Det blir att Stockholmaren boende i Norrköping tar plats på dala-mandat. För mandatet från Östergötland besittes av en ... smålänning...

Marcus Wiechel (MW) -Rubrikerna är pinsamma. Det jag sa i intervjun var att man till stor del identifierar sig med vart man bor. Inte är någon sämre eller bättre för att man bor i ett specifikt län.
Jag är ju själv Stockholmare från början, men nu är jag Östgöte. 

Peter Högberg (PH) -Nu var det nog inte rubriken som väckte mitt intresse utan vad du faktisk sa i artikeln
MW - Givetvis var det så. Dock är det larvigt att göra en grej av det. När inte ens hela intervjun är med så är det svårt att se varför jag sa just så. Som du märker börjar de spela upp "en östgöte är en östgöte" vilket var mitt i en mening. 
PH -"Det är naturen, identiteten och det kulturella arvet som gör att det skiljer på invånarna beroende på vilken sida landskapsgränsen de bor"
Så från Vimmerby till Kisa så skiljer det så mycket...
(Det skiljer ca 4 mil)
MW -Det behöver inte skilja särskilt mycket, men man identifierar sig till stor del efter vart man bor. Jag är ju som sagt Stockholmare från början. I vissa fall känner jag mig som en Stockholmare och i vissa fall som en Östgöte. Sedan kan jag inte förneka att jag ibland även känner att jag hör hemma i den amerikanska staten Missouri där jag bott i sex år.
Olika faktorer gör att man känner igen sig i ett visst område och känner en gemenskap med andra som bor i området. 

PH -Men nu blir det bara mer förbryllande kring vad du/ni står gällande politiken. 

      Denna man ska nu in i riksdagen som kommer ansvara för region indelningen. Frågan är vad de kommer tycka och frågan kring integration blir en annan fråga. Hur integreras en Stockholmare i Östergötland? Finns det Östgötska för Stockholmare? Eller ska de få bidrag för att flytta tillbaka då de kan vara svårt med de kulturella skillnaderna? Vi följer med spänning detta.

Peter Johansson fyller på kvoten med Klärspråk från SD
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,