20110504

Öppet brev till Håkan Juholt

Nu har det gått ett lite över en månad och jag vill ha fart i mitt parti. Så Håkan Juholt ordförande i programkommissionen hur ser ditt arbete ut med det framtida programmet. Jag är inte ensam om att vilja ha mer action.

           Nystart var parollen på extrakongressen och vi var många som lämnade kongressen med glöd och kämpakraft. Nu har det gått lite över en månad och de må varit mycket att göra men en plan för arbetet med programkommissionen måste presenterats. Jag har sökt på hemsidan och även den interna sidan ”Sosserian”, men inget jag finner. På Sosserian får man inte ens en träff på ordet programkommission. Vilka förutom du, Håkan Juholt ska vara med? Det är dags att styrkorna formeras och en agenda som vi medlemmar får till oss görs. Jag vet att det tar tid om vi verkligen ska göra en riktig revidering av vårt program. Ska vi dessutom göra en fördjupad samhällsanalys finns det inte mycket tid kvar. Du har pekat ut ett antal områden i dina tal efter kongressen som jag tycker är intressanta och jag använder dem i mitt eget tänkande när vi på lokalnivå börjar söka politiken som ska leda till ett bättre Vimmerby och valseger 2014. Men vi är beroende på att det även centralt ges en linje.

       Kongressen i mars utsåg dig till ordförande för programkommissionen och det är bra och ger en fingervisning om hur viktigt kongressen tycker det arbetet är, men slarva inte bort det. Se till att du snabbt får den kommission som ska arbeta med detta. Se till att medlemmarna får aktiva roller i arbete och inte blir passiva åhörare. Det finns ute i leden en stor kunskap kring hur samhället fungerar på gräsrotsnivå. Medlemmar som både serverar och dricker latte. Men vi kan inte bara nöja oss med det utan vi ska koppla den bästa sakexpertisen till oss. För vi vet genom historien att det är när vi mixar praktiker och forskare som en spännande utveckling tar fart.

         Håkan Juholt jag väntar nu ivrigt på svar. Jag är inte ensam om att stampa rastlöst och vilja var en del av arbetet. Så se till att agendan blir känd sätt oss i arbete. För det är så att partiet vill ha en vägledning. Partiet vill veta tider. Partiet går inte självmant. Partiet är ett kollektiv som behöver sin ledare till hjälp. Vi må önska att det skulle rulla själv men så fungerar inte partiet, än. Vi vill inget annat än forma den socialdemokrati som ska vinna valet 2014 för att sedan bygga ett jämlikare Samhälle. Vi väntar ivrigt. För ju längre som väntar består tvingas partiet centralt som lokalt fatta beslut som kanske kommer gå stick i stäv med vad ett nytt program pekar på. Vi behöver svaren så snabbt det är möjligt och i väntan på det måste vi veta resvägen.

Media: Exp, DN, Dagens Arena.
Bloggat: Johan Westerholm på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,