20110504

Är Torsås Centerns kulturkommun?

När Håkan Juholt i sitt linjetal lyfte kulturen var vi många som kände en glädje. Den glädjen fortsatte när socialdemokraterna i sin vårmotion började ställa krav på kostnaderna för den enskilde elevens deltagande i Kultur-/musikskolan. Med dagens granskning från lärarförbundet blir bilden allt tydligare.

        Kulturen är en klassmarkör och synen på den visar hur man ser på människan som individ. Det finns en skillnad mellan socialdemokratiskt synsätt och borgerligt synsätt. I det borgerliga så är det mer ett åskådarperspektiv på kulturen gentemot det socialdemokratiska mer deltagande. Så hur man satsar på kulturskolan ger en signal kring vilken kommun man vill vara och hur man ser på individen.

         Som kultur- och fritidsnämnds politiker i Vimmerby kan jag konstatera att Vimmerby stiger i näringslivsranking men faller när det gäller kulturskolan. Om jag ska välja så tror jag att rankingen i kulturen på sikt är en större vinnare för företagsklimatet än den krassa mätningen från Svenskt näringsliv. Att privatisera kommunala verksamheter får inte en kommun att må bra men ett sjudande kulturliv lyfter mycket av verksamheterna. Så dagens ranking från Lärarförbundet tar jag till mig och jag grubblar hur Torsås tänker? -Vi har inte upplevt att det funnits något behov eller önskemål om en kulturskola från kommuninvånarnas sida. Det är med andra ord ingen stor fråga för oss i Tors­ås kommun. Är det en Centerlinje som vi ser sken av eller?

          Men hur tanker moderaterna i Vimmerby agera som har som uttalat mål att Vimmerby ska ha länets bästa kulturskola 2014. Enligt undersökningen har vi sjunkit i placeringar och inte stigit. Vidare så har man höjt avgiften. För min egen del är en avgiftsfri kulturskola målet och att det är en väl integrerad del av den dagliga skolan. För jag tror likt Håkan Juholt att med kulturen så ger vi våra unga vingar som den kan flyga över världen med.

Media: Ab, SVT, DN, DN2, DN3, SvD.
Bloggat: Sebastian Stenholm på ämne.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,