20110621

Firma moderaterna med updrag, ta över landet, eller sälja det?...

PR-showen och kampanjpolitik får idag ett ansikte. Moderaterna klarar inte av att presentera sin egen politik trots införskaffandet av en Propagandaminister. Nä vännerna på KREAB behövs för försöka klara det, men gjorde de det?

         Det som dagens tidningar avslöjar är två saker. Dels att ”Nya” Moderaterna är en bluff. För äkta politik behöver man inte pr-konsulter utan den säljer man med sitt hjärta. Det andra är att Moderaterna enbart ser politiken som vilken vara som helst som ska säljas. Men frågan som ställs är vad gör alla kompetenta tjänstemän som befolkar regeringskansliet?

           Det är inte för inte vänskapskorruption ligger nära till hands. Vi vet att KREAB tillhör den moderata sfären. Att både ministrar och politiska tjänstemän har varit eller är anställda på denna byrå.

          Men en fråga som jag ställer mig är om detta ska betalas av skattemedel eller om det är en fortsättning på Moderaternas och Alliansens valkampanj och med sådana pengar finansieras. Jag tidigare varit frågande till den sammanblandning som regeringen med särskilt Moderaterna i spetsen blandar kortleken på ett sätt som är oroväckande nära en viss Berlosconi. Allt från att de opolitiska tjänstemännen ska marknadsföra moderaternas politik till att nu pr-konsulter dunkar fram kampanjbudskap och med skattebetalarnas pengar ska locka nya väljare till moderaterna. Allt ger slutligen en fadd smak i munnen. Bilden av att Fredrik Reinfeldt strävande att bli statsbärande slutar en i en salig sammanblandning mellan mitt och ditt som kommer bli svårt att reda ut om inget görs, men vem ska göra?

Media: DN, Exp, Ab, SvD.
Bloggat: Peter Johansson, Roger Jönsson, Marias utsiktstorn, Thomas Böhlmark, Johan Westerholm på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,