20111014

En resa med Juholt genom Småland, utan Juholt...

09:00 Solen skiner över Småland och Stockholm känns så långt borta. Det som sker kring socialdemokratin känns inte lika allvarligt när man åker fram genom ett landskap som ger energi. Energi som jag så väll behöver. Ett par stopp vid museer och utställningar ska ge mig mer input...
         09:30 Jag kommer likt en resedagbok fylla på underdagen och kunna publicerar under kvällen. Det innebär att det som jag börjar med säkert har förlorat i relevans när dagen över går i natt... Men så får det bli.

        09:45 När jag skriver detta så pågår möten i Stockholm. Möten som ska avgöra en persons framtid. En person som offrat mycket för partiet och som kan falla på ett mediadrev utan innehåll. Sakta en säkert så har färgen skavts av och media står där naket och febrilt sökande efter ny färg att smeta på sig. I bussen tror många att Juholt får gå.

        11:00 Efter att varit på Ljungbergmuseet i Ljungby och sett konstnärens målningar kring den lokala politiken så blir man inspirerad över hur man kan använda konsten i det politiska språket för att illustrera händelser. Håkan Juholt är politikern som målar i bilder, använder kulturens kraft och färger när han framåt föra fanan. Bilder från museet visar hur Sven Ljungberg tolkar politiken och det känns hotfullt men ändå jag kan känna samhörighet med honom även om jag nu är politker. De väcker tankar hur mitt handlande gentemot de jag representerar. Det leder mig till samtalet vi hade igår Ska en politker leda eller ledas. I bussen är inte lika många övertygande om att Håkan Juholt får gå.

         14:30 Så lämnar Vandalorum i Värnamo vi har lämnat Kalmar län vidare till Kronoberg och nu så till Jönköpings län. Sakta så tar i samtalen en ny region plats en kulturregion med samverkan utan att fråga om lov hos varken kommuner eller stat. Allt med en gemensam dröm om kulturen som bärare av en utveckling.

          14:45 I bilen så kommer mobilerna fram och de söks på Juholt och vargjakten i Småland... Två känsliga frågor men jag avundas vargen som till skillnad gentemot Juholt inte är medveten om de hungrande jägarna med bössa eller kamera som kan vänta bakom nästa hörn eller tall. Det parodiska är hur nu skyddsjakten är igång och jägarförbundet strejkar för att de inte får skjuta varg... Så vem ska nu skjuta vargen får skjutas? I bussen är nu nästan ingen övertygad om att Juholt får gå.

          14:55 En sak jag inte förstår är varför man inte vill hålla Småland samman. Ett av Sveriges starkaste varumärken. Visst kan man göra saker gemensamt inom Smålands gränsen även om vi inte är en gemensam region, men jag vet att gränser försvårar samarbeten.

         15:00 Sakta så vänds debatten och en egengranskning av medias hetsjakt börjar ta form. Bättre sent än aldrig. Samtidigt som journalisterna väntar på Sveavägen så börjar de som finns kvar på redaktionerna. Det är en vecka sedan som de tog fart och frågan som jag ställer mig är om den journalist på Aftonbladet som skrev de första raderna skulle vara medveten om vad som hände skulle hon formulerat sig likadant? Skulle granskningen varit noggrannare?

          15:10 Berlusconi klarar sin förtroendeomröstning och då borde saken vara biff för Håkan Juholt. Kan denna man klara sig gång efter gång borde alla politiker kunna göra vad de vill... Det är ett förfall som vi ser i Italien. Må det vara skönt med medias granskning i Sverige men frågan är vad den är när det gäller utrikesminister Carl Bildt och hans agerande Afrika...

          15:20 I bilen Spekulationer att VU väntar in åklagarens beslut. Men samtidigt så tror de att Juholt får sitta kvar. VU har tagit för lång tid för att sparka honom... Fundering är om VU spelar poker och tar en öl. Det är ändå fredag.

        17:00 Min resa tar slut och jag tar in på glahotellet i Kosta. Jag har en partiledare kvar och förundersöknigen är nerlagd... Det fanns inget att brottsligt. Nu börjar partiets resa men den får jag återkomma till...

Bloggat: Martin Moberg som jag lånade länkar ifrån
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om