20111022

Och så var ödesmatchen för Bajen ett faktum även för (S)

Sakta så gick det upp för mig att lördagen var en ödes dag. Mitt älskade Hammarby stod på randen i vad politiken skulle kalla fyra procentsspärren. Att ramlat ur allsvenskan må va hänt men superettan... Då detta slår rot i mig så kommer partiet över mig igen...

       Jag har varit inne på det tidigare och velat jämföra socialdemokraterna med Bajen. En kommentar som jag fick av Johan Hedin var träffande. "Tycker dock att (S) mer varit en könlös vinstmaskin (typ IFK Göteborg) under många år och först nu blivit bajen. :-" Och han hade rätt. Men frågan var om vi ändå kunde vara Bajen... För var fanns klubbkänslan, Var fanns supportarna (Gillar inte det greppet inom politiken som Mona Sahlin lanserade, men passar i liknelse och inget annat). Vi Bajen supportrar älskar vårt bajen och överger inte laget. Men vi ställer krav på ledningen att ta tag laget när det inte funkar. Vi skyller inte på AIK eller Djurgården (Även om vi gärna pratar skit om dem, befogat) så ställer vi krav på ledare och stjärnor att prestera.

       Kan inte låta bli att snegla lite på Moderaterna och Tokmoderaten må le men det känns ändå som om det pågår en debatt om samtiden och förslag läggs som står väldigt nära en klassisk socialdemokrati. Det visar med all tydlighet att våra värderingar är samhällsbärande/byggande. Men bristen på dem i vårt eget parti gör att vi sjunker. Idag en undersökning som ställer Håkan Juholt under ytan. Ett avstånd till moderatledaren som kan verka ouppnåbart. Ett avstånd som kan ge två reflexer. Lägga sig och dö eller inse allvaret och göra helt om. Likt ett fotbollslag i halvlek se över uppställnigen, spelsystemet och se vad som kan göras. Om det visar sig att det är kört denna match börja se nästa. Så är valet 2014 ett minne blott eller finns möjligheten? Allt hänger på om vi kan tolka samtiden, ge nya strategier plats och lyssna på de som följer matchen från läktaren och med se över hela planen och kan se vad som pågår i samhället.

          Vi har slutit oss. Med kritiken mot partiledningen, bristen på politik. Vi finns inte på planen, inte på läktaren. Vi sitter i omklädningsrummet. Öppnar bara när den hemliga knackningen hörs. Den som bara Hästsossar kan. Det är dags att ge sig ut på planen. Det är dags att Håkan Juholt lämnar partimöten med hästsossar som hyllar partiet och skyller allt på media och moderater. Det är dags att lyssna av läktaren. Ni vet fansen som följer varje match, men också är de mest kärleksfulla kritikerna.

[UPPDATERAT]
        Bajen klarade kontraktet med att inte ge upp. Mål i minut 95 och en förlösande tår föll på min kind. Så ett lag kan ta en känslomässigt. Jag kan inte hålla mig utan far som en galning i soffan. Sonen skriker att jag med min jubel tar död på hans marsvin (De lever än). Nu måste mitt parti ta chansen och överleva i den 95 minuten är gången. Vi närmar oss snabbt över tid.
Men nu skiter jag i partiet och bara firar BAJEN!!



Jag vet en sak. Jag kommer vara trogen socialdemokratin, 
men kanske inte det socialdemokratiska partiet...

Media: Exp, Exp2, Exp3, Exp4, Exp5Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Ab5, Ab6DN, DN2, DN3,  SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5SR.
Bloggat: Johan Westerholm och Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,