20111130

Socialdemokraterna: Är jag en krypskytt?


inte kryper jag för ledningen
och inte skjuter jag dem heller,
utan är bara ivrig

Krypskyttet måste sluta och vi måste prata politik.  Det är en mening som andas håll käften. Vi anser att även ledarskapet och då bredare än partiledaren måste upp till ytan blir lätt frustrerande när de gamla rutinerade går ut och försöker peka med hela handen.

       Socialdemokraterna har problem och jag har skrivit om det ett antal gånger. Från sympatisörer och gräsrötter möts jag av ivrig påhejade i mitt sökande på en ny politik och nya former att organisera oss. Men från ledande personer är det krypskytte och orden är rättning i leden. Det finns en rädsla för vad som kan komma fram.

        När ledningen tillsatte en utredning över skatterna så var vi många som trodde på en ny modell. En modell för framtiden, men det blidde inget utan möjligen justering gällande alkoholskatten och något kring miljön. Kommer vi med detta kunna formulera en politik som ger kraft in i framtiden? Jag är osäker och när programkommissionen inte ens har börjat sitt arbete är det konstigt hur vi kan veta att dagens skatter är de rätta även för morgondagen. Det hela andas en trötthet, uppgivenhet. Jag känner en oro att det smittas in i de utredningar som tillsatts. Att det finns en politisk trötthet.

       Så när vi som inte är trötta utan nyfikna öppna och hungriga på en modern socialdemokrati blir tystade med krypskytte argument blir jag bara ännu mer högljudd. Jag blir irriterad med de som anser att om vi bara angriper regeringen så vinner vi valet. Självklart så ska de angripas för den politik de för. Men vill vi vinna valet på att vi är bättre eller på att folk röstar mot regeringen. Jag vill vinna på att de röstar på oss och inte mot regeringen. Det är en skillnad. Jag vill att väljarna ska välja oss för att vi är det parti so har en lösning på deras problem och en politik som andas framtidstro och utveckling.

      Jag kallar inte detta krypskytte utan högt i tak, folkrörelsearbete, det öppna partiet, det nyfikna partiet. Så Göran Johansson ska jag sluta grubbla högt och ställa mig frågande till ledningens agerande.  Ska jag sluta föra diskussion kring hur den framtida politiken ser ut? Är Göran Johansson medveten om att vi förlorat två val utan att förändra organisation och politik. Är krypskyttet som upplevs din rädsla för att partiet måste se annorlunda ut imorgon än idag?

        Jag är inte rädd för vad som komm skall utan ser fram emot det med spänning. Jag är däremot rädd om inget görs för botten är noll och inget annat. Ett parti börjar på noll och slutar på noll. 


Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4DN, Exp, SVT, SVT2, SVT3GP, SR.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om