20111115

Socialdemokraterna: Ett litet SMS kan betyda så mycket

Det gäller att lägga om kurs i tid....
Tack vare ett sms som Expressen lyfter fram så tar jag fram lurarna och lyssnar på Ekots lördagsintervju med Håkan Juholt. Det finns brister i denna intervju. Så är fallet. Allt som behövs är en linje med konsekvent politik som också går att föra. 

         Jag lärde mig på mitt första gruppmöte i Vimmerby av vår gruppledare Inge Schultz att man ska föra en oppositionspolitik som om man fick makten i morgon ska man kunna genomföra det. Det har varit min lärdom och det har inneburit att man under resan får byta politik. INTE VÄRDERINGAR. Ju längre som borgarna styr i Vimmerby eller riket så blir verkligheten annorlunda. Jag må ogilla det men blir tvungen att förhålla mig till det om jag ska fortsätta vara relevant för väljarna. För låtsas jag om att allt är som i går så blir jag ensam. Väljarna är klokare och ser hur världen omkring dem förändras, hur nya villkor ställs och nya möjligheter öppnas upp.

        Så när jag hör Håkan Juholt tala i lördagsintervjun så kan jag ibland känna att det inte är morgondagen. I de tre tal som han hållit (De stora: Linjetalet, 1:a maj och Almedalen) har han dragit upp riktlinjerna. Nu behöver han hjälp att realisera dessa tal. Om så inte blir fallet så riskerar vi och Håkan Juholt att falla tillbaka till gammal retorik som bygger på återställa istället för att finna nya vägar fram mot rättvisa, delaktighet och solidaritet. För en sak är säker. När Moderaterna bygger nya väggar använder de de gamla som schaktmassa. Så de finns inte kvar att återställa.

        Så när jag tar del av Anders Johanssons sms kan jag förstå det. Vi är många i partiet som är frustrerande över utvecklingen i partiet. vi vill mer och snabbare. Vi känner en oro över att vara ett 25 procentsparti. Vi tror inte att skutan vänder av sig själv. Att tro att vi tar tillbaka allt som är förlorat på att en person åker land och rike runt så är det kört. Vi måste begripa att alla medlemmar och särskilt de som sitter på ledande positioner har et stort ansvar i förändringsarbetet. Jag är en av de som sitter på ledande postion då jag återfinns i både kommun- och landstingsstyrelse.

         Nu kommer säkert vissa partimedlemmar beskylla mig för att såga Håkan Juholt. Så är inte fallet. Han är våran partiordförande och vi måste vara kärleksfullt kritiskt gentemot honom. Han vill det och vi vet att man inte utvecklas av nickedockor och ja-sägare.  Men han är inte ensam och ska inte var. Vi har alla ett ansvar och känner vi att vi tar det?

Media: Ab, Exp, Exp2, Exp3, Exp4DN, SvD,

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,