20111111

Socialdemokraterna: Juholts framtid? Lugnet i stormens öga

Den som inte ser stormen när han befinner sig i den,
 bör stanna på land
Så möts man en än dag med rubriker som inte är på den soliga sidan och frågan man ställer sig är hur ska då morgondagen se ut. Samtidigt som vi vill samtala om den framtida politiken och den mycket allvarliga kris partiet befinner sig i så rusar Håkan Juholt ut och kommenterar placering i TV-debatter...

       Jag ska erkänna att jag ställde mig bakom beslutet om att inte vara med i debatten senast de begavs men med facit i hand så var det inte bra och jag backar på den punkten. Men tycker fortfarande att SVT/TV4 tillsammans med partierna ska se över formatet som jag anser inte gynnar någon.

      Men nu är det historia och borde så vara. Nu är det istället partiets politik som borde vara fokus. Vi är i ett förändringsarbete, eller borde vara, utifrån två valförluster och katastrofsiffror. Enligt uppgift så skulle programkommissionen träffas under gårdagen. Jag har inget hört om det mötet och och har det varit så... Jag är kritisk till partiledningen. De har ett kollektivt ansvar för den uppkomna situationen. Det finns inget som de kan gömma sig bakom.
Att låta Håkan Juholt springa gatlopp med en knippe kvitton i näven. Kvitton på ömhetsbetygelser ger inga nya väljare. Håkan Juholt ska inte springa han ska samla för att skapa den nya politik som vi behöver, som landet behöver. 
       När krisen pågår så väljer ledningen och många av medlemmarna att ge andra skulden. Det är vi som oroat bloggar om det vi möter. Det är medias fel. Det är riksdagens regelverks fel. Det är .... fel, det är ...fel och ingenstans finns den egna analysen av vad man gjort eller ej. Varför dippade socialdemokraterna efter presentationen av vår budgetmotion tillika valprogram våren 2010. Då fanns ingen Håkan Juholt med kvitton. Då fanns inga Sverigedemokrater i TVs valdebatter. Då skrev jag inte kritiskt.

       Jag är orolig för Håkan Juholt. Jag gillar Håkan vilket jag skrivit om tidigare. Jag skriver kritiskt om mitt parti, på uppmaning av Håkan Juholt. När vi var ett antal bloggare som träffade honom i Almedalen tyckte han vi blivit för tysta och snälla gentemot honom och partiet. Han sa att vi måste fortsätta jaga och det gör jag. Nordkoreanska hyllningskörer bygger inte folkrörelsepartier och absolut ingen framtid.

       Så det är kris i mitt parti och den värsta krisen är att många väljer att blunda för just detta. När jag får kritik för att bara vara kritisk och inte vilja ge förslag på framtiden så presenterar jag de arbete som vi gjorde i Öppna kriskommissionen. Svaret blir att de inte gillar ordet kris och ser inte till innehållet. Vi var konstruktiva och kommer fortsätta vara det. Det konstruktiva nu är att göra medlemmarna medvetna om det allvarliga läget som inte kommer gå över av sig själv eller borgarnas brister.

Må stenen snart bli så våt att den startar att rulla mot förändringens hav. 
För framtiden är lika med ständig förändring. 
Gamla meriter blir gamla snabbare idag än igår.

Media: Ab, Exp, Exp2, SvD, SvD2, DN, SVT, Folkbladet,
Johan Westerholm känner sig övergiven
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,