20111227

Demokrati, världen och västvärlden en utblick [Uppdaterat]


Vad blir det av världen 2012? Blir det en fortsättning på den demokratiska rörelse som satts i brand under 2011? Eller kommer kraften rinna av rörelsen eller än värre västvärldens bror Duktig attityd som knäcker demokrati utvecklingen i världen med just den enda sanningen. Lite sprida tankar kring demokrati och sanningar.

          Blir ett par korta rader innan jag tar mig bort från det sociala rummet. Allt för att vara IRL med familjen och bara ha det. Men mina funderingar kommer följa mig och då är en av de tankar som följer mig hur demokrati rörelserna i världen kommer må 2012. Jag ska om det går i lås resa till Uganda i februari och de må vara en demokrati där vi har en del och lära kring delaktighet bland unga och äldre, så länge du inte avviker med din sexuella läggning. Aids går bra men inte homosexualitet. Men inget eget påfund utan från den kristna högern i USA pådrivna idéer. Jag kommer nog inte kunna hålla käften och i vetskap att den borgmästare som vi besöker verkar tillhöra den liberala delen av den beslutande politiken släkt med kungen. Men jag vågar inte svära på min grav då flera fruar är helt ok och betalda röster verkar vara vardag. Representanter för ungdomsrådet sa det rakt upp i ansiktet på borgmästaren som bara skrattade… En annan värld kräver en annan demokrati. Men korruptionen är det främsta hindret för demokratisering med någon form av rättsäkerhet.

          Men om jag åter i denna lite mer internationella utblick ser på hur västvärlden agerar när de i deras ögon fel parti, person vinner i demokratisk ordning så accepteras inte det. Men hur skulle det se ut om vi inte godkände valet i USA bara för att skitstövlar som Bush och Reagan vinner? Ok Putin vinner och vi vinner lite men de är ändå ingen riktig demokrati för de är gamla kommunister till skillnad mot USA frihetens förlovade land som bara förtrycker de som är emot dem.

          Men vad ska väll lilla jag tycka en socialdemokrat från lilla Vimmerby som bara vill utveckla och hatar och spara som de mesta av dagens politik handlar om. Ett sorts VM i besparingar som även oppositionen glatt deltar i. Oavsett om den är blå eller röd...  Här är ett av socialdemokratins problem som Håkan Juholt måste brottas med. Att vara samhällsansvarig samtidigt som man är tydlig opposition. Men det var hemma nu åter ut i världen.

          Men grunden i min tanke är att det finns ett västerländskt facit, ”vet bäst”, som ödelägger framväxten av demokratier runt om i världen. När USA drog sig ur Irak var inte oron från kritikerna om den inhemska befolkningen utan att fel lag skulle vinna och inte bli bästisar med USA och västvärlden utan söka andra vänner och värderingar. Samma historia kring vem som van det Palestinska valet som var helt korrekt enligt västvärldens observatörer utom på den punkten att folket inte visste sitt bästa och röstade fel och med det skulle straffas. Den västerländska oppositionsmakten lever och frodas om än i lite mer förfinad form än förr.

Undrar om man kan ogiltig förklara valen 2006 och 2010, 
då vinnaren är ett hot mot den Svenska modellen? 


[Uppdaterat]
            Så föll domarna kring de Svenska journalisterna och elva år i finkan. Självklart så kan det inte vara ok att journalister inte tillåts göra sitt arbete. Sedan tror jag att den samlade journalistkåren behöver samla sig kring hur de ska arbeta och finna en gemensam linje. Jag vill inte säga att de gjorde fel men frågan måste ställas kring hur världens alla hörn ska kunna skildras utan liv står på spel och godtyckliga regeringar styr vad som skrivs. För demokratins värsta fiende är strypningen av ordet. Om nu domen står fast så kan man hoppas på att regeringen trycker på att de ska avtjäna sitt straff på hemmaplan och att regeringen trycker på i frågan. här kommer inte Twitter fungera utan möte IRL. 

Media: Ab, Exp, SvD, DN, DN2, SR, SVT, GP.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,