20120120

Presskonferens på 68:an


-Hej och välkomna till denna pressträff efter vårt VU- möte. Det har varit ett bra möte där vi fört ett samtal om den senaste tidens händelser. Vi ser hur Regeringen fortsätter med den orättvisa politiken och säljer ut Sverige. Vi har en politik som kommer göra Sverige rättvisare.

          -Men jag förstår om ni undrar om VU har förtroende för mig och vi har ni pratat om det och rett ut de frågor som de haft till mig. Tanken är nu att vi lägger detta bakom oss och nu går vidare med rollen att driva politik. Vi har en regering som säljer ut Sverige utan att frågat om lov till och med rear bort det som vi byggt upp med skattemedel.

         -Va? Vill ni veta vad VU sa om mig och förtroendet? Den frågan var inte på agendan utan det handlade om att förklara turerna kring budgeten och det har Tommy Waidelich rett ut. Regeringen säljer ut Sverige och ska korrigera mig på punkten om FAS3 och Volvo. Jag menade SAAB…

           Sakta vandrar trötta journalister hem hängande med huvudena över att inte fått nosa på kadavret av ett nedlagt offer. Men vad ska de skriva i lördagstidningarna och hur ska de förklara frostskadorna från stampades på Sveavägen när det inte har något med hem... 

       Ja så kunde en presskonferens se ut i eftermiddag på Sveavägen 68. Jag är till och med orolig för det. Jag får en känsla om att man inte riktigt inser allvaret. Så min skräck är att dagen slutar med den klassiska meningen ”Business as usual” . Att man lägger det senaste bakom sig och att alla lovat varandra att vara snälla och inte göra mer dumheter. Att journalisternas hyenor fick lämna hungriga gör mig inget...

        Om VU och Håkan Juholt landar i att han ska sitta kvar så måste det till ett bättre stöd. Ett stöd som jag vill se beskrivet. Allt för att lugna mig. För det värsta som kan hända och som är lika med partidöden är just att ”Vända blad”. Det hade fungerat efter det förra VU mötet men när vi är i samma eller värre situation så går det inte längre. Att en majoritet av medlemmarna och förtroendevalda utåt ställer upp med vi har ett starktförtroende för Håkan (oftast över 100 procent) är mer massmedialt för pratar man med dem så finns en oro och en klar syn på att stödet till Juholt måste klart förbättras. jag hade tillsammans med Johan Westerholm ett förslag igår och jag hoppas de tar frågan och diskuterar den på allvar. Även Michael Granstedt är inne på den linjen. Jag säger idag i Östran "– Då tar vi till vara Håkans många starka sidor men för fram någon som kanske är bättre lämpad som statsminister, säger Peter Högberg.Modellen fungerar i Norge, konstaterar Peter Högberg. Där har Socialdemokraterna 38 procents stöd av väljarna. Alla var medvetna om Håkan Juholts personlighet när han valdes, konstaterar Peter Högberg. – Den charmiga slarvigheten som vi alla kan identifiera oss med är en tillgång i vissa sammanhang, men inte i alla. Nu vet vi att det inte fungerade fullt ut. Håkan fick inte det stöd som behövdes."

       En kärnfråga är om det stämmer att vissa ledamöter i VU krävt Juholts avgång om de kan sitta kvar. Jag är tveksam om det är möjligt att sitta i en styrelse där man inte har förtroende för ledningen. För ska partiet fungera så måste alla gå i takt och dra åt samma håll. Då är av vikt med ömsesidigt förtroende

         Sedan kan jag inte låta blir att undra om kommunikationsavdelningen kommit till arbetet den senaste tiden?

Tidigare på tema krisen har jag skrivit härhärhärhär och här.
Om #okkupy68an skriver Peter Johansson, Martin Moberg och Alexandra Einerstam.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,